tisdag 20 oktober 2009

Dagens Oxelösunds-doft; dålig andedräkt


Snälla SSAB, vad har du ätit?? Extrarutten surströmming?
Hela dagen har denna doft förföljt mig.

Vi fick hem en broschyr härom sistens från järnverket, om vilka sorts olyckor som kunde inträffa där, och med transporterna på vägen dit. Mycket intressant läsining! Inte klokt vad många slags intressanta läskigheter som kan hända i min lilla trygga hemstad. Variationerna i hur man skulle bete sig vid de olika tillbuden var dock få. Mest stanna inne och stänga fönster och ventiler (förutom om hela SSAB skulle explodera, då är det inte så mycket att göra). "ÅK INTE TILL OLYCKSPLATSEN!" stod det med blaffiga röda bokstäver. Jag älskar att folk är så korkade att en sådan text ska behövas!

Det där med fara för utsläpp är jag van vid från min uppväxt på Hammarö, där Skoghallsverken framställde pappersmassa och ständigt spydde ut bajslukt. "Sulfat luktar mat och sulfit luktar skit, fast tvärtom" fick vi lära oss i skolan. Kunskap är makt. Typ. Ändå kunde ingen rå på stanken. Bajslukten var dock ofarlig, och man vänjer sig vid det mesta här i livet.

Men åter till SSAB, denna jättefabrik, stor som en hel stad. Om jag var lagd åt ett annat, mindre kreativt håll, skulle jag förmodligen jobba där, det gör alla andra oxelösundare. Och DÅ hade ni fått se på olyckor, jädrar i min låda! Tur för samhället att jag är serietecknare trots allt.

Hur märker man då att det skett ett fel på SSAB, såsom gasutsläpp? Det märker man inte. Jo, bara vid ett sorts utsläpp, då kommer det "en vitlöksliknande doft". Och givetvis går gaslarmet igång. Nu är det dock tyst. Det stod inget om vad man skulle göra vid händelse av en dålig andedräkts-doft. Funderar ändå på om jag ska gå in och täppa till ventilerna, för denna stank kan väl aldrig vara bra? Nä förresten, jag går och borstar tänderna i stället.

Två minuter senare:
Det hjälpte.

1 kommentar:

dålig andedräkt sa...

Haha lol, extrarutten surströmming. Jag hade inte bangat att åka till olycksplatsen!