fredag 23 oktober 2009

De där små sakerna


Jag vet inte hur det är med er, men jag älskar onödiga tp-kunskaper, samlar på dom rentutav. Nej, förresten, onödiga är de inte, jag plockar ju fram dem och kikar på dom ur minnesarkivet då och då.
Har väl aldrig haft superlätt att lära mig nya saker, var snarare duktig-flicka-plugghäst som fick slita länge vid skolböckerna för att nöta in informationen. Dock är det vissa saker som fastnar, såna där små, konstiga grejer. Vad jag älskar dom.
På ICA, när jag stod och väntade vid charken på en dam som ville köpa allt kallskuret i Sörmland, passade jag på att läsa deras informationsblad om räkan. Visste ni att räkor lever sina första 2,5 år som hanar, för att sedan byta kön, och simma omkring som kvinnor (räkkvinnor) resten av sin tid? Det är ju helt underbart!

När jag spånar idéer till nya strippar googlar jag mycket, om inte annat för att kolla att min idé (om den bygger på t.ex en historisk händelse) stämmer. På det viset hittade jag min senaste favoritkunskap; den om fenomenet "Kilroy was here". Det där som amerikanska G.I´s skrev lite varstans, på de mest underliga, otillgängliga platser.
I samband med Potsdamkonferensen i juli 1945 byggdes en speciell toalett exklusivt för Churchill, Roosevelt och Stalin. Den första att använda denna facilitet var Stalin. Och när han kom ut så sa han "Vem är Kilroy?".
Denna kunskap, att det var Stalin som blev nödig först, bär jag i mitt hjärta som en juvel tills jag dör. Och innan jag dör ska jag föra kunskapen vidare till mina barnbarn. Men först, kära läsare, delar jag med mig av den till er.
Tacka och ta emot!

2 kommentarer:

Jimmy Wallin sa...

Jo, det där med räkan läste jag på baksidan av ett mjölkpaket runt 1990-91 nån gång. Så pass livsviktig information hittar man alltid där man minst anar det.

Henrik Fakir sa...

Jag har samma åkomma, dvs jag har svårt att glömma saker, hur onödiga och värdelösa de kan vara. Appråpå Berlin -45, så hade ryssen som sätter Sovjetflagan på Reichtag, 4 klockor på sig innan bilden retuscherades och han fick mer normala och mer kommunistiskt riktiga 1 klocka.