lördag 17 oktober 2009


Ur serien Mongot i koboltblått

Dagen har förflutit under idogt arbete. Jag fixar till svartvita strippar så fort det går.

Den andra november kommer en reporter från den finska tidningen hit och ska intervjua mig. Det blir skoj. Eller, ja, jag har i ärlighetens namn ännu inte lärt mig bemästra intervjuteknikens finesser. Härom sistens sa jag till exempel "mongo" tre gånger under en frågestund. Hon frågade ju om det var något jag inte fick teckna om, ord jag undvek i mina serier. Och jag har lovat Egmont att aldrig säga "mongo" igen. En läsare blev visst lite upprörd över min serie "Mongot i koboltblått". Och jag vill inte göra någon ledsen med mina serier, tvärtom, därför lovade jag att aldrig mer säga mongo. Och det berättade jag ingående för tjejen som intervjuade mig. Nä, mongo ska man inte säga.
Undrar just vad jag ska kläcka ur mig till den finska journalisten. Min finska är begränsad, men jag delar gärna med mig av de fåtal fula fraser och ord som jag snappat upp av vänner och sambon. "Minulla on kolme nänniä" till exempel, det betyder "Jag har tre bröstvårtor". Det sa jag till Joakim Pirinen när jag träffade honom i Helsingfors.Man blir ju lite nervös och svamlig när man stöter på en idol sådär. "Har du det då?" frågade han. Och det har jag ju inte. Men jag kan säga det, det och "Kakkamakkara" (bajskorv), även det mycket användbart.
Jag erinrar mig även ett tillfälle när jag var på väg från Kemi i ett litet skumpigt flygplan, tillsammans med berömdheten David Lloyd. Samma år som monsterrockarna från Finland vann Eurovisionen och Carola sprang omkring i koboltblått och sjöng med hysterisk blick. David var en sann gentleman, och tog det riktigt bra när jag i den värsta luftgropen skrek "WHÖT DÅS "INVINCIBLE" MEAN? CAROLA SANG IT!" För något ska man ju säga, och jag hade dödsångest.
Så, nu har jag både droppat namn och sagt mongo i ett inlägg. Bäck to wörk!

1 kommentar:

Henrik Fakir sa...

Detta prat om mongon, har det något med en viss TV-reklam att göra? Som för övrigt är väldigt bra, heja Mats Melin.