söndag 4 oktober 2009

kvällssamvetet


Shit! Vilken konstig känsla det är att plötsligt vara vaken, efter att ha gått i halvdvala hur länge som helst! Tog min första Levaxin igår (mot sköldkörtelstrulet) och efter bara nån timme märkte jag en förändring. Som om man druckit fyra koppar kaffe på raken. Lite läskigt är det, eller snarare; ovant, men härligt!
Så, nog om sjukdomar.

Har lite lätt dåligt samvete såhär på kvällskvisten. När jag skulle gå och handla kom det en man lullande. Han var som en karikatyr av ett fyllo. Helt ofarlig, men totalt plakat. Och då dök tanten inom mig upp. Hon snörpte på munnen och tänkte "Fy skäms, stora karln! komma här och vara redlös på Ica en söndag!" När jag sedan såg honom stå och sova mot några ölbackar, och välta ut ett antal burkar på golvet, var måttet rågat. Då gick tant Malin och sade till personalen. Det kändes bra, på ett äckligt sätt. Nu skulle han minsann bli utslängd.
Men sedan, när jag gick hem, kom samvetet krypande. Han hade ju inte gjort något ont, och nu hade jag sabbat hans söndagskväll. Undrar vad det är för dålig karma på att hindra någon bibehålla en fylla... Hur som helst, var det en sida hos mig som jag inte visste att jag hade. Önskar jag kunde leta upp fyllegubben, ge honom två sexpack och klappa honom på axeln. För jag vill inte vara en sån där tant. Kan man skylla på medicinen?

Inga kommentarer: