söndag 25 oktober 2009

Tråkiga saker



Åh vad jag skulle vilja ha en liten männsika som gjorde tråkiga saker åt mig! En som rensade mina inscannade serier från "skröfs" (SSAB släpper ut ett tunt koldamm som lägger sig över alla ytor och resulterar i tusentals små grå duttar på mina bilder), gick igenom mina färgläggningar, skötte det administrativa, betalade min skatt, klistrade in årets alla kvitton i pärmen, planerade min kalender, fixade med min hemsida och skalade färska räkor åt mig osv. Egentligen skulle jag vilja lägga till städning på listan också, men det står jag inte riktigt för, så jag låter bli. Piga kan jag vara själv (har ju varit au pair i min ungdom, så jag vet hur det känns att slava för någon annan). Nej, min lilla människa skulle, tyst och snäll, få sitta på sin lilla rumpa och vara min sekreterare hela dagarna. Så länge är fantasin behaglig.
Men sedan börjar jag tänka på hur illa den lilla människan kanske skulle tycka om mig, stor och lat som jag skulle vara. Han/hon (jag tänker mig den lite könlös) hade kanske börjat sabotera mina serier genom att i hemlighet rita dit små hakkors och bajskorvar och skriva överdivet privata ljug-mejl till folk jag vill verka proffsig inför, utan att jag visste om det, med "puss" och "kram", "tänker på dig när jag är naken", och sånt i.
Och jag som är så snäll och konflikträdd, skulle aldrig våga avskeda den lilla människan. Nej, det skulle bli så att den växte sig allt fetare och högre, tills den var större än jag, och hade mig helt i sin makt. Det skulle sluta med att jag var den lilla människan, som bara fick göra det tråkiga jobbet, medan den stora tecknade serier och hade kul. Säkert skulle den tvinga mig att ordna töntiga tema-företagsfester för oss båda (sådant slipper man ju annars när man har enskild firma, det och pinsam tystnad i under kafferasterna), där den kopierade sin rumpa i min multimaskin så det blev skinkmärken som aldrig gick bort, blev alldeles för full och spillde ner mina original osv. Kanske den till och med skulle hämnd-hångla upp min sambo. NEEEEJ!!!
Då gör jag hellre de tråkiga grejerna själv. Det är lugnast så.

Inga kommentarer: