torsdag 5 november 2009

Allmän brainstorming


Ur serien Kajsas kassaovanor

Idag har det hänt grejer; Helsingin Sanomat var här och intervjuade mig. Riktigt kul! Fotosession nere på ICA Kvantum följde, där jag fick stå bland frukten och låtsas tjuvlyssna på folk runtomkring. Det är ju liksom så jag får mina uppslag, genom att tjuvlyssna, så det var en smart idé av fotografen.
Trevliga gossar från Finland må jag säga. På något underligt sätt känner jag mig mer hemma i Finland- Känns som om det finns lite mer utrymme att vara jag där. För jag är rätt lågmäld sådär in person, kanske man inte kan tro när man läser mina serier, och rätt blyg ibland, samtidigt härligt knepig.
Ett land jag vantrivs och känner mig helt borttappad i är USA. Tyvärr, för där finns mycket att se. Men bland självsäkra, högpratande amerikaner blir jag så otroligt blygsvensk och vet inte hur jag ska bete sig. Och inte förstår de sarkasm och tystlåten ironihumor heller. Nä, tacka vet jag Finland, där är det normalt att vara mysigt lågmäld i nyktert tillstånd.

Annars har jag inte stuckit min lilla serietecknarnäsa utanför dörren i onödan, bara suttit inne och ritat. Här är riktigt äckligt väder. Eller, ja, jag gillar den här sortens väderlek, den är kravlös på något sätt. Mycket värre att känna sig eländig när det är varmt och solen gassar. Skulle man få en släng av depp nu, kan man alltid skylla på skitvädret. Och så kan man sitta inne och pula med gott samvete.
Idag har jag även ritat en ny serie till Handelsnytt, fixat lite inför en utställning jag ska ha i Örebro om en månad (med bilder ur Om någon vrålar i skogen), grejat, donat och varit flitig i största allmänhet. Och, ja just det, jag har köpt mig en ljusterapilampa. Blir tokig av detta gråmörker dag efter dag. Ett av mina bästa köp på länge, bortsett från de stickade tantskorna!
Nu blickar jag framåt. Med hjälp av enträgenhet, listor, utskick till olika tidningar mm, har jag gett mig fan på att det ska gå att få in Biller i en stor svensk dagstidning igen! Ska försöka klura ut något genialt sätt att få maximal spridning på mina böcker och serier. Förslag mottages tacksamt! Vassegoa, brainstorma med mig!

Inga kommentarer: