måndag 16 november 2009

Bästa boken


Åh vad jag älskar Ängeln på sjunde trappsteget! Eller Angela´s Ashes som den heter på originalspråket. Efter idogt letande hittade jag den på ljudbok, uppläst av författaren själv, med ljuvlig, mjuk irländsk accent.
Den boken har allt! Till att börja med är den en sann historia om författarens uppväxt i ett genomfattigt, eländigt, lungsjukt Limerick (och jag älskar biografier/självbiografier). Sedan är den gripande, burlesk, och makalöst rolig. Det går helt enkelt inte att sluta läsa. Ja, jag hör själv att jag låter äckligt lyrisk, men läs den så förstår du själv! Smaka bara på de första raderna (här på engelska språket, obs! Irländsk brytning!):

"When I look back on my childhood I wonder how I managed to survive at all.
It was of course, a miserable childhood: the happy childhood is hardly worth your while. Worse than the ordinary miserable childhood is the miserable Irish childhood, and worse yet is the miserable Irish catholic childhood."


Nu har jag lyssnat på den fyra gånger, och läst pappersvarianten vid två tillfällen, ändå tröttnar jag aldrig. Sedan tänker jag på mitt eget eländiga epos, som snart är ute (ja jag vet, det har hetat så länge, men nu är det verkligen så, jag lovar), och blir lite glad att det går att använda just en eländig barndom, om än icke-irländsk, till något bra.

Inga kommentarer: