söndag 21 februari 2010

Inatt jag drömde




Inatt jag drömde något som jag aldrig drömt förut.

Jag drömde om Hitler! Vi satt och ritade tillsammans. Han var inte alls så där svettigt manisk och ilsken som i journalfilmerna, utan liten och snäll. Och lite sorgsen. Och i min dröm var jag den med storhetsvansinne, för jag satt och rådde honom hur han skulle göra, eller snarare inte göra, för att få ett slut på kriget. "Du måste vara snäll!" sa jag till honom, "sluta med allt det där dumma, elaka tramset du håller på med. Det är inte snällt alls!"
"Ja, du har rätt Malin, jag ska genast sluta och bli snäll i stället" sa Führern spakt och darrade lite på läppen.
Sedan ritade vi gulliga schäfrar och glada små barn i solsken, och alla krig var slut.

Jag måste sluta titta på dokumentärer om andra världskriget precis innan jag ska sova.


Inga kommentarer: