torsdag 29 oktober 2009

Hu! Vad läskigt!


Var på sånglektion innan, i ett församlingshem i Nyköping. Där hängde den här bistre mannen och glodde. Något av det läskigaste jag sett på länge!
Jag älskar läskiga saker. Har alltid varit intresserad av det övernaturliga, och är öppen för det mesta. Tyvärr görs det allt för få bra spökfilmer. Förstår inte varför det ska vara så svårt att vara nyskapande inom den genren?
Favoriten är annars the Others. Höll på att skita ner mig när jag såg den . Särskilt när den blinda tanten öppnade garderobsdörren där på slutet. Fy fan vad bra!
Men det verkar vara vanskligt för filmskaparna att komma på nya spökisar. De tar bara de gamla beprövade läskigheterna och slänger ihop till en tråkig sörja av taffliga skrämseleffekter; små spökbarn, gamla otäcka hus, skuggor, speglar mm.
Min dröm är att de ska filmatisera Hanteringen av odöda, med jättebudget! Oj oj, då skulle jag bli lycklig. För er som inte läst Ajvides bok, handlar den om när de döda vaknar och gör allt för att komma "heeeeem"....
Synd att det är så dyrt och krångligt att göra film, annars hade jag spelat in en riktigt bra spökis själv. En där gamla präster kommer tillbaka från de döda kanske? Jag tror jag har hittat min huvudperson redan...

Inga kommentarer: