lördag 19 december 2009

En vacker vinterbild



Juuuul juuul strååålande jul, glans över Ica Kvantums lastintaaaaaag

Snön faller tung över vår närmsta granne, Ica. Eller snarare Icas baksida. Jag måste säga att jag är väldigt kluven till denna affär. Framsidan har jag inga problem med, tvärtom, och insidan är väldans trevlig med glad personal som ler när de ser en och säger att de gillar mina serier. Men baksidan, den är inge kul. Förutom att den är anskrämligt ful, till och med under ett fint lager snö, är den högljudd. Vid tvåtiden på morgonen backar den första lastbilen in under vårt sovrumsfönster. Piiiip piiiip piiiip, och bruuuuum bruuuuum. Sedan högjudda lastbilschaffissar som antingen pratar med varandra eller i telefon, medans de lyssnar på eurodisco på radio på högsta volym, och lastar av stora skramlande kärror med varor. Tomgång i tjugo minuter, sedan kommer nästa. En granne mätte upp 54 decibel med fönstrena stängda, INNE i sin lägenhet.
Vad göra? Hittils har vi i sanningens namn inte gjort så mycket, vi är ju svenskar. Tillfredställelsen i att bara gnälla och störa ihjäl sig, utan att handla hör ju våra breddgrader till. Jag har även i tyst protest kastat in fimpar över planket, i hopp om att Icas ägare ska tycka att det ser snuskigt ut och skylla på chaffissarna. Det funkar sådär, men känns väldigt bra. Men nu har äntligen gubbarna i föreningen tagit kontakt med kommunen angående bullerproblemet. Sedan får vi se vad som händer. Kanske bygger de in det fula, högljudda lastintaget.
Det skulle vara skönt att ha det tyst på natten, men vad ska jag då störa mig på? Hmm.
Nä, nu ska vi åka in till Nyköping och handla lite julklappar. Ha en bra dag allihop!

Inga kommentarer: