onsdag 27 juli 2011

Röön Fårest, röön!


Kan någon vettig människa därute förklara för mig varför ett par bra joggingskor ska kosta lika mycket som hela Azerbajdjzans BNP? Det är ju skamligt! Har just klickat hem ett par nya pjucks, att ha ute i det fria, då jag egentligen inte får använda mina gymskor utomhus (men gör det ändå i smyg, rädd att få smisk av mina instruktörer om de upptäcker lerfläckar på skorna). Ja ja, det var väl dagens I-landsproblem kanske. Vad gör man inte för att hålla sig i trim.

Nu är vi i Lule. Här är grannt må ni tro, i alla fall på landsbygden. Jag har promenerat en hel massa längs små grusvägar och låtit tankarna flyga iväg bland björkar och rallarrosor, alltmedan små, norrländska mygg sugit mitt serietecknarblod. Fast det är inte så farligt med sådana faktiskt, har väl varit för varmt för dom. Annat var det när jag och modern var på bäversafari för en massa år sedan; Då var luften helt grå av mygg, och de stack oss överallt, genom fem lager myggolja, heltäckande kläder och annat skyddande. Och inte såg vi några jävla bävrar heller. Bara en obestämbar skugga i vattnet, som lika gärna kunde vara en fisk eller träbit eller en väldigt stor bajskorv, men enligt den entusiastiske guiden, kanske var en simmande bäver, tio meter bort. 

Det kanske är storsvindlar-turistbusiness man ska slå sig på? Där är det ju kosing. Det och tillverkning av hutlöst dyra joggingskor.

Inga kommentarer: