lördag 3 december 2011

Jag stööör mig!


Ikväll stör jag mig på reklamfilmer. Nästan samtliga, men speciellt de där obegripliga med Peter Forsberg (eller "Piiitöörrr Fååårsbööörg" som den amerikanska låtsasreportern säger). Jag hör inte vad de svamlar om! Är det meningen att man ska fatta? Nånting om att flytta matcher till dagtid. Eller den för nåt sorts nikotinfritt snus, där karlar beter sig som bebisar (avskyr trista könsroller i reklamfilm, där männen antingen är macho-macho-mä-än, eller just såna där imbecilla, vrålande barn, såna som har sitt favoritlags halsduk på sig inomhus och ser lite tokroliga ut. Hur kvinnor framställs ska vi inte ens tala om... Blev en lång parantes det här.) Låten går nåt i stil med "It's unbelievably good, weey-oh, wanna kiss me" eller nåt annat intelligent. Jag stöööör mig! Eller, åh, nu eldar jag upp mig ordentligt, märker jag, reklamfilmen jag hatar mest just nu, och som liksom första exemplet, framställer män på ett trist vis; den där för tandborsten för idioter (den säger hur du ska borsta. Woohoo, high-tech! Jag som trodde det var i röven!). Vem med alla hästar hemma behöver en specialtandborste för att putsa tänderna?? Det är ju inte direkt rocket science (om man inte får för sig, just att med Vademecums hjälp bleka "utfarten". Och det lär svida).

Nej, skärpning säger jag! Tacka vet jag reklam från den gamla goda tiden! När Yvonne Lombard sa "Mmmmm, Marabou" och såg sådär chokladpilsk ut, och när det sjöngs om hur brylkräm gav stil åt alla killar, brylkräm från sju till sjuttio år, osv. Yvonne Lombard behöver ingen tandborste som säger åt henne hur man borstar tänderna. För hon är en intelligent kvinna.

Men tandborste behöver hon nog, med tanke på hur mycket choklad den kvinnan måste stoppa i sig.

Inga kommentarer: