fredag 16 december 2011

Sådan jävla julstämning

Nyköpings torg om kvällen


Hej kära vänner! Tror ni inte jag somnade från bloggandet igår? Var helt slut, det är väl den där berömda julstressen som sådana västvärldsmänniskor med livspussel råkar ut för. Insåg idag på gymmet, att jag inte filat fötterna sedan Hyland var på teve ungefär, min kropp är vinterförfallen, med vita, fnasiga ben och mörkt lurv. Bara för att jag prioriterat annat. Men ikväll ska det bannemig bli en rejäl spastund. Har införskaffat ny, ekologisk duschtvål, som luktar smultron. Sedan ska den döda huden döden dö. Varför är det så förbaskat tråkigt att fila fötterna? Men det måste göras. Stackars maken får ju snart rivsår när jag ligger och skrapar fötter mot honom i sängen om natten. Det är inte lätt att vara gift med en torris.

Vet ni, jag har sådan jävla julstämning i år! Det hör inte till vanligheterna. Jag bara går runt och myser och är lycklig över adventsljusstakar, tomtar i 180 och granar. Alla julklappar är införskaffade, de ska bara slås in. Och det lär jag väl hinna innan jul. Jag har också gjort eget julgodis att ge bort till icke ont anande. Det blev riktigt fint om jag får säga det själv. Det är nästan så att jag får något religiöst i blicken och utbrister: Det var då en välsignad jul!
Även om vi inte längre lever i en tid där man firar julen till åminnelse av Jesu födelse.

Inga kommentarer: