måndag 19 mars 2012

I hedenhös på Hammarö

Idag har jag varit yr. Riktigt läskigt yrslig, så jag hoppas det går över tills i morgon, annars får jag ringa vårdcentralen. Lite svårt att jobba när det känns som om man åker karusell! Förmodligen är det makens förkylning jag fått och så har det satt sig i örat på nåt vänster. Men kul är det inte.

Jag knatade ändå iväg och träffade min kära vän Erika på lunchen. Och det var himla trevligt. Vi lärde känna varandra i hedenhös på Hammarö. Och så tränade jag en sväng (nä jag vet, det kanske inte var så smart i sammanhanget, men jag är så jäkla envis), och efter det var det bara hem och vila som gällde.
Jag vill känna mig frisk! Avskyr när rutinerna rubbas, det är ju så trist att bara ligga stilla och pilla sig i naveln. Men, som sagt, har det inte gett sig tills i morgon, så ringer jag farbror doktorn.

Snurr på er!

4 kommentarer:

Helena sa...

Kan vara kristallsjukan. Inte ett dugg konstigt, bara några små kristaller i örontrumpeten som hamnar fel. Kan åtgärdas genom att röra huvudet på ett speciellt sätt. Men det är oerhört jobbigt när man har det, och inte vet vad det är. Många går omkring med det i åratal, helt i onödan. Jag hade det häromåret, gick över på fem minuter när jag gjort rätt rörelser med huvudet.

Malin Biller sa...

Åh! Intressant! Vad är det för rörelser??

Helena sa...

Jag fick tips av en kompis som jobbat som... öh, vad var det nu... Osteopat kanske? Hur som helst om jag minns det rätt; ligg på ena sidan i fem minuter. Lägg dig med ansiktet rakt nedåt i fem minuter. Lägg dig på andra sidan i fem minuter. Res dig sakta upp. Hepp!

Om man söker på Benign Paroxysmal Positional Vertigo på Youtube får man upp massor av klipp. Det finns lite olika sätt att göra, men alla går ut på att få kristallerna att ramla rätt. Sjukgymnaster kan kunna sådant, kanske även naprapater. Epleys manöver kallas en metod http://www.youtube.com/watch?v=D7KwIy9EB3s

Caroline Dyfverman sa...

Tråkigt att du inte mår bra <3 krya på dig, tänker på dig. STOR KRAM