fredag 14 september 2012

Snäll och utvilad


Hörrni, den här boken var jäkligt bra! Snodde omslagsbilden här.
Spännande, gripande, hemsk, bra helt enkelt.


Så här skriver Leopard Förlag om den:
" Januari 1951 diagnosticerades Henrietta Lacks med cancer. Nio månader senare avled hon. Men de cellprov som hennes läkare tog lever fortfarande. De har gett upphov till tre Nobelpris, de låg till grund för poliovaccinet, de har varit på månen. Men ingen kände till den fattiga, svarta tobaksodlaren som var alltings upphov.
Den odödliga Henrietta Lacks är en storartad berättelse om vetenskapens fantastiska förmåga att skapa ett bra liv för oss alla. Men också en tragisk historia om krocken mellan medicin, etik och ras. Och inte minst en djupt skakande berättelse om en dotter som förtärdes av frågor om sin mor som hon aldrig fick lära känna."
Jag sträckläste boken och nu känns det riktigt tomt utan den. Dags att leta ny ljudbok, för nu har jag en hel massa skissjobb att kasta mig över, och då måste jag ha en bok att lyssna på, helst så bra, att jag omöjligt kan resa mig från stolen och gå och pula med annat.
Idag har jag tagit det ganska lugnt, kände att jag behövde det. Har kläckt idéer och packat en del, tagit en promenad och en lång varm dusch. I morgon bär det av in till ateljén igen, för ett litet möte. Då är jag snäll och utvilad.

Skiss på er!

Inga kommentarer: