söndag 9 augusti 2009

Primperan eller kolera?


Igår ringde jag sjukvårdsupplysningen. Efter att ha suttit i telefonkö i 45 minuter och var 30:e sekund blivit försäkrad om att jag strax skulle få tala med en sköterska, fick jag till slut ("strax" är ett väldigt relativt begrepp inom sjukvården) tala med en trevlig dam. Jag beskrev mina symptom med ihållande illamående och feber. Hade pluggat på om svininfluensan, och den sensationslystna delen av mig hoppades lite på att hon skulle säga att det var den jag hade, för tänkt vad synd folk skulle tycka om mig då, och så skulle jag kunna skriva om det på Facebook. Den förnuftiga delen var inte fullt så hoppfulll.
Det sa hon inte, men hon bokade i alla fall in mig på jourläkarcentralen i Nyköping. Fullt godkänt för en drama queen.

Väl där lyssnade doktorn på lungorna och tittade ner i min rökarhals. Allt såg bra ut (även om det kanske inte luktade så gott där bland mina nikotin-tonsiller). De stack mig i fingret och konstaterade att jag hade en infektion i kroppen. Hallå! Jag vet! Ge mig Tamiflu nu!
Men nej, ingen Tamiflu att hostande skrämma folk på Apoteket med, i stället fick jag utskrivet något som hette Primperan, mot illamående. Har nu hämtat ut dessa tabletter, men efter att ha läst på bipacksedeln är jag inte så säker på om jag vågar ta dom. Hör här:
Vanliga (obs! Vanliga!) biverkningar:
Dåsighet, allergiska reaktioner inklusive anafylaktisk chock, kraftlöshet, diarré (ÄNNU mer diarre??), menstruationsstörningar, mjölkflöde ur brösten, förstoring av bröstkörtlarna, extrapyramidiala reaktioner som t.ex onormala muskelspänningar, rörelsesvårigheter (dyskinesi), oförmåga att sitta stilla (akatisi), onormala rörelser av huvud och hals; Parkinsons syndrom,
Mindre vanligt (men jag slår vad om att jag är just den där personen på 1000!): depression mm. Har man riktig otur kan man till och med råka ut för hjärtstillestånd.

Nog för att jag är sensationslysten, men frågan är om det inte är bättre att fortsätta må illa ett tag till. Hmm.







Fick mig visst en släng av anafylaktisk chock, dyskinesi, akatisi och Parkinson, men äsch, det kunde vara värre.

2 kommentarer:

Malin sa...

Haha! Det är inte lätt att vara sjuk idag :)

Pauliina sa...

Ah, so nice to read your blog! Makes a bad day lot better and lindrar saknandet or something like that.
Miss you Malin!