fredag 8 januari 2010

En anarkist shoppar

Jag kan helt enkelt inte sluta lyssna på Philemon Arthur!! Det är som en drog, och man blir ganska konstig av den efter ett tag. Jag känner att mina öron egentligen behöver lite behaglig, välsjungen musik nu, men jag är fast i min Philemonperiod. Värre kunde det vara.

Egentligen skulle jag skissa strippar just nu, men det var då attan vad det ska vara lätt att hitta på en massa andra saker att göra i stället. Just skissbiten kräver så mycket av en, jag spänner mig och blir så där dumt självkritisk som
bara en känslig serietecknare kan bli (och alla ni andra med normala jobb, jag kan tänka mig att ni har ett hum om vad jag menar ni också). Men när jag väl kommer in i det, är det ganska kul ändå. Och en bra ljudbok gör att man inte lika gärna vill springa iväg från ritbordet och tramsa med annat.

Apropå trams (underbart ord!) så läste jag en artikel om shopping i en damtidning idag. Där stod det en massa matnyttigt om hur man bäst gör av med pengar i affärer. Det är tydligen en hel vetenskap. Det som fäste sig i mitt minne var expertshopparnas mest konkreta råd. Man ska alltid shoppa kläder i pumps. Absolut inte ha fula vita strumpor i provrummet. Nä, högklackat ska det vara. Det framgick inte om detta gällde i andra shoppingsammanhang också, typ på Ica. För i så fall blir det massiv bakläxa på mig! Jag har såvitt jag minns aldrig handlat i pumps i hela mitt liv. Det är så att jag skäms att kalla mig kvinna! Undrar vad artikelförfattarna skulle säga om det jag hade på fötterna när jag gick på stan idag:







Jo, för jag tog mig nämligen en tur till Nyköping i kylan. Var på jakt efter täckbyxor och en sån där ful sportjacka. Sportkläder är inte vackra, men jag upptäckte till min fasa att de där kläderna jag bara skulle inhandla för att följa med en väninna på långfärdsskridskor typ en gång, var både fula OCH dyra. Och för små. Uppenbarligen får man inte vara sportig som kvinna om man drar mer än storlek 40 om baken (kanske just därför jag drar stl Större än 40 över baken... Ja, allt är Team Sportias fel!! En ond cirkel ju! Eller Moment 22, typ; Hur komma i form när man inte får plats i sportkläderna??)

Nä, det blev en tur till inte fullt så sportiga billighetsaffären i stället. Hittade ett par termobrallor för 299 spänn, och det kan det ju vara värt för att se ut som en stoppad korv för en dag (en svart, styv och glansig stoppad, men ack så varm korv), samt en hisklig, men varm jacka att ha när jag skrinnar, Stod länge och nöp i ett par beiga syntetbyxor med riklig resår i midjan, eftersom skylten gjort mig så nyfiken...



Men jag kände att jag fick stilla mig där. Hasade hem i mina icke-pumps och kände mig ganska nöjd med min shoppingtur, trots att jag inte följt reglerna. Är man anarkist så är man.

1 kommentar:

Helena sa...

Ja, det där känner man igen... Lyckades hitta ett par "unisex"-termobrallor på Stadium som både rumpa och långkalsonger får plats i. Men det är ganska knixigt att böja sig och snöra på kängorna när man väl fått på sig alla lager. Suck...