onsdag 20 januari 2010

Pennans makt


Goder afton på er!
Jag fick höra idag att en läsare tagit illa upp av en stripp jag ritat. Jag vill inte att någon ska ta illa vid sig av något jag gör. Men det verkar vara helt omöjligt att undvika (tro mig, jag har försökt). Det kom som en chock första gången det hände. Jag är nämligen en sådan där översnäll typ, ganska konflikträdd och får dåligt samvete om jag så ens slår ihjäl en mygga.
Men jag har tydligen makt att såra människor med mina serier.
Det där vad man får och inte får skoja om är så olika, men visst finns det saker jag lärt mig på vägen att undvika, såsom lyten, personer som kan känna igen sig (se: lyten) och alltför fula ord. Men det går aldrig att gissa sig till vad som folk upprörs av. Dagens tog ändå priset, det var en tjej som tagit extremt illa upp av att jag lät en liten kille slå ihjäl en hundvalp i en stripp. Men det var ju inte på riktigt! Och det var skojigt! Hallå!
Nä, jag kan inte ha dåligt samvete för denna serie. Jag vägrar. Det dör barn på Haiti! DET kan man uppröras av. Om jag ska tänka på vad jag får och inte får säga när jag skapar blir jag helt handikappad. Och sedan tror jag att det är mer begränsat vad man får skoja om som tjej; ibland känns det som om folk tar extra illa vid sig bara av det faktum att jag, en ung, blyg viol med bröst klottrat ner såna snuskigheter. Medan Joakim Lindengren får spruta ner folk med bajs i sina serier (på ett helt fantastiskt vis ska tilläggas! Jag är ett stort fan!)
Vad återstår att skoja om om man tar bort allt det roliga? Filmjölk? Nä, då blir någon laktosintolerant stackare säkert sårad.
Ska jag bara hålla tyst?
Nä! Jag tänker fortsätta rita precis som jag gör, med kärlek i varje litet streck! Och lagoma doser snusk och politisk inkorrekthet. Jag är snäll, men jag är inte en blyg viol, och jag tänker inte vara tyst.
Men jag ska försöka undvika att ha ihjäl hundvalpar i framtiden.
That´s a promise!

4 kommentarer:

Henrik Fakir sa...

Du kan och bör skoja om allt. När man självcensurerar börjar det genast bli tråkigt. Det finns inga heliga kor, so go for it.
En helt annan sak: Läste i nya Cinema att man har börjat arbetet med en filmatisering av "Hanteringen av odöda". Boken är bättre än " Låt den ..".
Once more: Censurerar dig aldrig, du e bäst som du är!

Pidde sa...

Helsingborgs Dagblad plockade bort Elvis efter att läsare upprörts av en snuskstrip där en doktor i sista rutan plockade ut en tampong ur Elvis' hals.
Själv lyckades jag vid upprepade tillfällen uppröra samtliga (nåja) pensionärer i Båstad med mina krönikor i NST.
Idag är jag alldeles för snäll. Jag har upptäckt nåt märkligt, det måste vara fel på mig. Jag läser Sydsvenskan och Skånskan i stort sett dagligen. Laban går i båda.
...Och jag har börjat uppskatta Laban...

Stina sa...

Malin! Du är klok som en bok och rolig som en byfåne!

Min toppfavorit moralpanik som drabbat mig själv var för ett par år sen när jag ritat en serie till malmö stad där seriefigurerna cyklade till en återvinningscentral. På omvägar fick jag höra att det INTE VAR OKEJ att de inte hade hjälm på sig, haha. Och det var enligt någon som jobbade med tidningen som beställt serien.

Malin Biller sa...

Vad ni är kloka och bra! Men Stina, hur kunde du låta bli att rita cykelhjälmar??DET ÄR INTE OK. Du skulle helt klart ha ritat dit hjälmar, för att göra det mer politiskt korrekt. Med några söta små hakkors på.