söndag 17 januari 2010

Rapport från en nattuggla i en annan del av Oxelösund


Tobbe är fan min idol!

Söndagkväll igen, och jag känner mig seg och lite loj, som jag brukar denna veckodag. Det kan också ha att göra med att jag vänt på dygnet något så kopiöst. Varför gå och lägga sig när kreativiteten flödar som mest? Nä, hellre sitta och lyssna på ljudbok och jobba till sisådär tre, fyra på natten, och sedan krypa ner bredvid en varm, trygg, snusande sambo, skönt dödstrött och alldeles mör i huvudet av tankeaktivitet. Inbillar mig att det inte är lika farligt för hälsan att göra så, nu när jag käkar dundervitaminkur och sitter med ljusperapilampan flera timmar om dagen. Men jag hade en gång en läkare som hela tiden tjatade om just det där med att sova när normala männsikor sover, och hur FARLIGT det är att sitta och nattsudda. Jag hävdade (och menar fortfarande) att man föds med en viss "dygnsrytm", jag har varit nattmänniska ända sedan jag var bebis (medans min arma mor inte är det...), men han ville inte lyssna på det örat. Ordentliga människor går och lägger sig senast elva, och de vaknar utvilade innan klockan slagit åtta på morgonen. NÄ! Säger jag. Jag är en stolt knepgök, och VI går och lägger oss precis när vi vill, så det så!
Aporopå att inte vara som alla andra, nu börjar snart mitt favvoprogram: I en annan del av Köping. Måste skriva jättesnabbt baranågraminuterkvarnu! VilljuintemissaTobbehanärminstoreidolsåhärligtfullifannänumåstejagrusaguafton!

1 kommentar:

Anonym sa...

Din kropp vill sova 8h var 16:e timme. Såvida du inte har insomnia.
Jag lovar dig att du kommer vara trött nog att sova vid 11-12 om du går upp klockan 6 och drar till skogen för att jobba 9h.