fredag 20 augusti 2010

Den stanken


Goder afton! Då jag snarkat bort en god stund här på eftermiddagen ligger jag lite efter med jobbet. Men det gick helt enkelt inte att låta bli att lägga sig på soffan när jag kom hem från stan. Nu är ju inte Nyköping New York City precis, men en vända där tar ändå musten ur en. Fick i alla fall en trevlig lunch med min vän Annica. Vi åt thaimat som var dränkt i jordnötssås. Ingen höjdare. Har hittat små jornötsbitar i alla munnens skrymslen och vrår under dagen. Inte så dumt om man blir lite peckish frampå småtimmarna, alltid någon matrest att kalasa på nånstans. Apropå det, en del majestäter genom historien har tydligen stunkit alldeles extra i käften. För att äckla er riktigt såhär på kvällskvisten kommer här ett utdrag från en sajt jag hittade om tandvårdens historia:

" Ludvig XIV:s omtalade stank kom sig av att hans livmedikus ansåg att de flesta sjukdomar kom från tänderna. Kungen fick varenda en utdragen, sjuk som frisk vid 47 års ålder. En bit av gommen följde med och såren fick brännas 14 gånger. Matrester samlades i hålorna och gav en olidlig rutten andedräkt. Den otuggade maten smältes ofullständigt och kungen började lida av sura uppstötningar och gaser. Hans återstående 30 år blev en pina av smärtor, lavemang och åderlåtningar. Det gick inte ens att parfymera bort stanken eftersom kungen uppå allt blev doftöverkänslig. Så tandläkaren fick rätt till slut - de flesta av majestätets hälsobesvär kom verkligen från tänderna."

Jag vill också ha en omtalad stank! Helst vill jag förstås erövra världen med mina serier, men går inte det, så vill jag ha en omtalad stank. Kanske kan jag kombinera båda? Kanske är min stank redan omtalad utan att jag vet om det...? Kan man ha sån tur?
Snart ska jag till Bokmässan och stinka. Ska förbereda lite inför mina seminarium nu.

Smell you later!

1 kommentar:

Viola Vamp sa...

På tunnelbanan igår steg det på en norrbottning som direkt vid påstigandet bad om ursäkt för sin illaluktande frukt(!). Jag trodde att han var något snusko som kallade sin svulstiga lem för "frukt", men i själva verket hade han varit på en thailändsk marknad i Kungsträdgården och införskaffat en frukt vid namn dorian. Den kanske vore något att immundiga i din stankkamp? ;)