söndag 29 augusti 2010

Mulle mulle


Nu har sovtåget gått för längesedan och jag drivs av en kreativ övertrötthet. Har precis blivit klar med ett gäng nya strippar i gråskala till Helsingin Sanomat, bara tusen grejer kvar jag borde göra. Nä, jag tror att det får bli lite Herrskap och tjänstefolk för att varva ner istället, annars kommer jag vara ett vrak imorgon.
Regnet utanför och de belåtna snarkningarna ovan får det att kännas så hemtrevligt. Får mig att tänka på "Mulle mulle" av hasse Alfredsson, från Blommig falukorv, ni vet. Den blir jag aldrig för stor för. Man blir trygg ända in i själen av att lyssna på den. Och kan ni tänka er, den finns på Spotify! Spotify är, likt YouTube en livsnödvändighet för mig. Jag var bara en halv människa innan dessa fanns. Ack! Internet, du fantastiska, jag blir rent tårögd såhär på småtimmarna. Nä, nu ska jag lyssna på låten, sedan blir det lite Herrskap och tjänstefolk. Varpå jag ska krypa ner bredvid min käre och snarka belåtet jag med. Här kommer Mulle mulle:

Mulle mulle, mulle mulle, oh vad jag har det mysigt
Ute kallt och frysigt, här har jag det gott
Hör hur regnet slår så hårt mot rutan
Åh det ljudet vill jag ej va' utan
Mulle mulle mulle mulle, grottan under täcket
Regn på fönsterblecket
Här är varmt och gott

Mulle mulle mulle mulle
Hör du hur vinden tjuter?
Alla som är ute längtar nog hit in
Stackars alla dom som går och fryser
Nu går nog polisen där och nyser
Mulle mulle mulle mulle
Grottan under täcket, regn på fönsterblecket
Här är varmt och gott

Inga kommentarer: