onsdag 18 augusti 2010

I Kina kallar de det bara "mat"


Tjenamoss! Är i himlen just nu (har en stor bit mörk choklad i munnen). Sensommarsol hela dagen, vilket har gjort det svårt att sitta inne och jobba. Så jag har tagit mina gamla apostlahästar ut på promenad inte mindre än två gånger! Kommer ha träningsvärk imorgon. Men promenader är oslagbart när det gäller idékläckande. Och det är bra, för i afton ska jag hitta på en ny serie till Handelsnytt. Jobbar också som en gnu med det senaste lasset strippar. Jag har precis firat min niohundrade stripp (chokladen)!

Maken håller på att laga vad som såg ut som ett naket spädbarn utan huvud när jag inhandlade tingesten; hel majskyckling. Vet inte riktigt vad som gör den just till majskyckling. Kanske äter majskycklingar bara majs. Får se om det påverkar smaken. Om jag skulle tillagas skulle jag förmodligen ha en bismak av choklad. "Chokladmänniska" skulle det stå på paketet.
Är tämligen övertygad om att Kärleken kommer snajsa till det döda spädbarnet så det blir riktigt aptitligt. Har själv väldigt svårt att ta i kött, och att skära i det ska vi inte tala om. Har ju varit vegetarian back in the days (för att min idol Michael Stipe var det). När vi var i London beställde Kim in pekinganka på en kinarestaurang med många kineser. Och har en kinarestaurang många ätande kineser borde det ju vara ett säkert tecken på att maten är bra. I alla fall kinesisk. De äter ju så mycket skumma grejer också...Nåväl. Jo, den där pekingankan, med sitt gyllenbruna, glansiga skinn låg där på fatet och Kim ville att jag skulle smaka. Men jag kunde inte för samma morgon hade jag läst en artikel om Ötzi, och den där ankan påminde äckligt mycket om en mumifierad isman. Höll mig till mina feta friterade räkor istället. Det var det närmaste jag kunde komma svensk kinamat i menyn. De måtte inte ha fyra små rätter i Kina. Kan någon förklara detta mysterium?

Nä, nu börjar snålvattnet rinna till. Måtte spädbarnet vara färdiggrillat snart!

Inga kommentarer: