söndag 15 augusti 2010

Dessa laster


Jag skickar Ronald Reagan till alla mina vänner till jul, jag. Han luktar mer illa än cigaretter, död som han är efter all rökning.



Goddagens! Då var man i Öxnered igen i väntan på tågbyte. Mina känslor för Öxnered är väldigt svala, för att uttrycka det milt. Här har jag spenderat otaliga regniga höstkvällar i väntan på tåget vidare till Uddevalla under tonåren. Min pappa bodde nämligen där ett tag och det är ett skilsmässobarns plikt att spendera helgerna hos sin far fast hon hellre vill vara hemma och se på Psycho och fisa med sin bäste vän. Ja ja, nog om min eländiga uppväxt.

Jag har haft en fantastisk helg hos min storasyster i Fredrikstad. Vi har inte setts på länge, så vi hade mycket att prata om. Det gjorde han i alla fall bra, farsgubben; två underbara döttrar och en ganska halvskaplig satte han till världen (jag är ju i Sverige nu så jag måste vara lite jante). 

Vi var på kräftskiva igår, riktigt trevligt. Jag fastnade med en pratglad man, som ägnade närmare en timme åt att få mig och sluta röka, och börja snusa istället. Han ville inte riktigt lyssna på mitt argument att det är bättre att jag slutar röka och INTE börjar snusa, människor som druckit några nubbar vill sällan lyssna på argument. Försökte sända SOS-signal till min syster genom blinkningar, men hon tycktes inte uppfatta min desperation. Inget kan få en så omotiverad att sluta röka som när någon försöker övertala en till det. Sedan började han prata religion och Guds tveksamma existens. Vid det laget var jag rejält kissnödig, och kunde ursäkta mig genom att smita på dass. En liten blåsa är en välsignelse ibland, för då höll han just på att avhandla livskriser och livets mening när man inte har någon tro, och sådant är lite hårdsmält när man just har ätit ett ton kräftor och sjungit tramsiga snapsvisor som punschglada studenter i Lund hittat på. 
Nu ska jag strax sätta mig i den syrefattiga väntstugan utan kiosk, och skissa en stund, men först ska jag röka en svindyr norsk cigarett, man måste ju lyxa till sina farliga laster ibland. 

Inga kommentarer: