fredag 10 februari 2012

Flytta fokus

En sak som blev extra tydlig i Frankrike, var att det sågs som något oerhört exotiskt att det finns kvinnliga serietecknare. Jag kan bli så himla trött, inte på att vara kvinna, det har jag inget emot, jag är en stolt feminist, men på att det ska vara ett sånt jäkla fokus på kön! Jag är faktiskt ingen kvinnlig serietecknare! Jag är en serietecknare. Punkt. Mina bröst kan inte rita. Lika lite är Sahara Hotnights ett tjejband, the list goes on and on. För att inte skriva er på näsan, låter jag följande lilla text, som jag kladdade ihop på flyget hem, avlsuta detta inlägg. Med en önskan, att fokus ska flyttas från mitt täcka kön, förbi mina bröst, och upp till min inte så pjåkiga skalle.

Min dag som kvinna

Det slog mig igår morse, just i stunden mellan dröm och uppvaknande, att jag är kvinna! Har liksom inte tänkt på det förut, bara registrerat att jag månatligen blött ur slidan. Annars har ingenting direkt påmint mig om min x-kromosom.

Men nu insåg jag till fullo att jag hade bröst, och att jag därmed inte var som alla andra,
Herregud vilket uppvaknande!
Efter att ha intagit en kvinnlig frukost, bestående av två ägg och smörgås med kvinnligt pålägg, satte jag mig i vanlig ordning vid ritbordet för att arbeta. Men idag var jag en kvinnlig serietecknare, jag skulle göra kvinnliga serier.

Under fikarasten drack jag en kopp kvinnligt kaffe, tillagad på kvinnligt vis (med filter och kaffepulver). Jag ägnade sedan min aretsdag åt att; vara kvinna i största allmänhet, samt tänka ut kvinnliga idéer och skissa kvinnligt, ringa kvinnliga telefonsamtal till min kvinnliga bekanta, samt maila mina manliga uppdragsgivare med rubriken "JAG ÄR KVINNA"så att de skulle veta.

Jag satt hela lunchen som förhäxad av de två fettklumparna på min bröstkorg, så till den milda grad att jag inte kunde äta min kvinnliga sallad. När kvällen kom, var jag helt slut av att vara så oerhört mycket kvinna. Jag tog ett kvinnligt bad, läste en kvinnlig bok (av en kvinnlig författare), lyssnade en stund på ett tjejband och somnade slutligen i det tillstånd av total, intensiv kvinnlighet som bara en x-kromosom kan ge.

Ja, sannerligen, vilken dag!

2 kommentarer:

JennyB sa...

Jag skrattade så jag fick ett hostanfall, bara så du vet. :D

Nora sa...

Hehe, jag fnissar lite kvinnligt när jag läser detta. Du är allt en riktig kvinna du!

Nej, jag blir också förbannad på sånt där emellanåt, bra skrivet din fina varelse :)