onsdag 3 oktober 2012

Sammanfattar fyra dagar på Bokmässan i ett enda inlägg:

Böcker, böcker, överallt böcker. Här är en låda med mina!
 Jag delade min tid mellan att hänga i mina respektive förlags montrar och lulla runt i olika jobbärenden. Mest blev det nog hos Egmont, eftersom det är de som släpper min nya bok. Men gänget på Optimal känns som en del av min familj, de också. En fot i varje läger. Här står jag och kränger Allt för konsten X för fulla muggar. Jag har åter äran att få vara med i den, den här gången med en Frödingserie.


 I Värmlandsmontern är det alltid trevligt. Och de har gratis kaffe och kaka, bara en sån sak! Vi värmlänningar är äckligt stolta över vår kultur, det är därför vi har en så stor och flådig monter (säger jag, som om jag varit med och byggt den. Hej, lokalpatriot!).
 Den lilla tid jag hade mellan jobbrelaterade grejer, strosade jag runt och smygfotograferade kändisar. Nedan, Göran Greider. Han tycker jag är bra. Och så har han så fluffigt hår.
 Pirinen pratade i Svenska Tecknares monter. Det gjorde jag med, fast en annan dag.
 Det finns massor av folk i detta avlånga land, med hobbies. Som köper böcker om sina hobbies. Jag vill inte hamna bredvid dom på middagar.
 Ännu en... Nädå, men jag tvingade Jenny att ställa sig under Sveriges Frimärksungdoms skylt. Visst ser hon filatelistisk ut här! Det pekfingret är vant att ånga loss, och peta med små pappersbitar.
 Jag passade på, att äntligen köpa det Fröding-bokstöd jag så länge suktat efter. Och låtsades att det var  Frödingstipendiet jag höll i min hand (ähum ähum...).

Här och var gick det omkring zombies. De gjorde reklam för the Walking dead, som mina vänner på Apart förlag ger ut.

Mycket serietecknarhäng och minglade blev det. Fredrik Strömberg och Tony (min mentor på serieskolan) Cronstam hade kul.

Och så var det förlagsmiddagar på kvällarna. Jag har ätit gott och haft fantastiskt trevligt!

 Jag lydde order, men glömde visst hashtaggen, eftersom jag aldrig lyckats lista ut vad de ska vara bra för.
 Smygfotandet fortsatte Lasse Berghagen var så djupt försjunken i sitt signerande, att han inte alls märkte det.
 Kikade runt hos mina vänner på andra serieförlag. Här Kolik.
 Och så vilade jag mina trötta bokmässefötter hos Kartago en stund. Fick mig en fin pratstund med en tjej som tydligen gått på min gymnasieskola, så ritade jag en bild i vännen Henri Gyllanders bok.


Jag har också varit och lyssnat på fina Clara Lidström, a.k.a UnderbaraClara, när hon föreläste. Köpte hennes nya bok Vintagepimp och hemmafix, och fick den signerad av henne. Hon är så bra!

Mer då? Jag har hängt med min agent Eva, haft möte med min kontakt på Egmont, signerat, varit med i en paneldebatt om strippseriens framtid, och battlat mot mina kollegor på Serieateljén. Så har jag gjort en grej, av att säga till folk att jag tycker de är bra, såna jag inte känner alltså. För att sedan snabbt gå därifrån, så jag inte riskerat att de ska tro att jag är en sån där som vill klippa mig i samma frisyr och bli ny inneboende, alternativt koka kaniner. Bara lämna gåvan, att de är bra, och så, dra. Det känns fint.

Och så har jag haft det jäkligt kul. Det här var den bästa Bokmässan hittills.

2 kommentarer:

CMB sa...

Så, Göran Greider diggar Biller alltså ;-D

Malin Biller sa...

Nja, det blev lite syftningsfel: Det är jag som tycker Göran är bra. Fast vad vet man, kanske diggar han mig med, för han har läst en av mina böcker:)