fredag 30 november 2012

Ingen dagens outfit

Sitter här och låter frisshåret suga åt sig av en inpackning. Nej, detta ska inte bli en hälso/mode/skönhetsblogg, jag lovar. Och jag ska inte lägga upp bilder på mitt lyckade knäckebrödsbak heller, för det är inte sånt jag vill skriva om här. Inte för att det är något fel med att ha det ovanstående som intresse, jag blir bara så trött på, att det alltid ska tas för givet att man som kvinna lever för just detta. Bara se på den riktade reklamen på Facebook. Jag, som trettiotreårig kvinna, får dagligen erbjudanden om Linas matkasse, skönhetsprodukter, barnkläder och annat "kvinnligt". Eller bantningskurer ("Tappa nio kilo i veckan med 1 nya livsmedel" är en favorit. Plus bild på en banan). Som tur är, har jag lärt mig hur man stänger av annonser man inte gillar. Jag vet en tjej som bytte kön på Facebook, bara för att slippa få reklam riktad till kvinnor. Nu får hon såna med rakhyvlar,  bilar och teknik i stället och det tycker hon är mer intressant.

Jag har aldrig känt mig hemma i rollen som "kvinna" (ja vad fan är det egentligen?). Jo, jag är jäkligt stolt över att vara kvinna, älskar mina medsystrar och den kvinnokraft som kan förflytta berg. Men den underliga, snäva mallen av "ljuv liten varelse som är till behag", söt, väldoftande och huslig, den är inte jag. Och den är fanimej ingen av mina väninnor heller. Vi skriker inte av lycka när vi får hem ett par nya skor eller går in i en walk in-closet. Vi kissar inte i grupp och pratar relationer och smink hela dagarna. Vi är som folk. OCH vi sminkar oss när andan faller på, bakar ibland och ja, vi rakar benen. Det ena utesluter inte det andra. Man kan vara stolt feminist och ändå vara intresserad av heminredning, smink och barn. Se UnderbaraClara till exempel. Och man kan vara kvinna utan att bry sig ett skvatt om Linas matkasse.

Det är därför detta inte kommer bli en knäckebrödsbaksblogg eller en "titta på min outfit-blogg". Det finns det nog av ändå. Och jag tycker det finns mer intressanta saker i livet.

Inga kommentarer: