torsdag 19 juli 2012

Där tappade jag sugen att sylta

En kvinna. En nyinköpt spann. Ett par gummistövlar. Nypor redo att plocka jordgubbar med....
Så började min eftermiddag, hoppfullt. 


Efter idogt letande, hittade vi ett självplockställe här på Hisingen. Jag var som ett barn på julafton, ivrig att få plocka en massa bär. Vi hade ju tänkt koka en massa sylt och marmelad till min lilla svärmor.
Men när vi kom fram, så var det stängt där det skulle va' så bra.
Eller, det var ingen bärplockning just den dagen (Kims enda lediga eftermiddag). Vi googlade och googlade på våra små ajfånar. Utan att hitta ett enda annat ställe där man kunde plocka bär. Jo ett, i Mölndal. Telefonnumret dit gällde inte längre, sa Telia-tanten. Hänvisning saknades.
Alltnog. Vi for till ett snabbköp i stället för att köpa jordgubbar. När vi parkerade framför City Gross, packade ungdomspersonen som var bäransvarig utanför, in för dagen. Alla bär var slut, sade han.
Där tappade jag sugen att sylta. Och kände ungefär såhär:


Inga kommentarer: