tisdag 23 augusti 2011

Gregers buss-otur

Jag har otur med tåg. Greger den stackarn har buss-otur. Nu bor hon ju inte i världens trevligaste buss-stad till att börja med; le mot en av Malmös busschaufförer och du får en snyting, typ. Men nog råkar hon oftare illa ut på sina resor till och från jobbet, än andra. En gång blev hon utskälld av chauffören för att hon inte tackat honom för att han stannat vid hennes hållplats, t.ex. Men oftast är det medresenärerna som är orsaken till hennes vånda. De luktar sött, om de är gamla (med ett stråk av blöja), svett och öl om de är "kollibösere" (jag gillar inte att använda ordet alkis), svett om de är pubertetskillar osv osv. Jag får ofta förtvivlade små sms från henne när hon sitter på bussen. Favoriten var nog den kvinna som stod och snorade framför Greger en stund, varpå hon tog upp ett päron, snöt sig på det och åt upp frukten. Greger har snorfobi. Hon nästan grät när hon ringde mig den kvällen. Eller den gången hon råkade sätta handen på en petflaska varmt kiss i sätet bredvid en sen kväll. Det finns också en figur som ofta åker hennes busslinje som hon kallar Petmannen. Jag har sett bildbevis på hans upptåg, hon smygfotade hans skugga när han är på väg att sträcka ut handen och peta på henne. Det är liksom hans grej. Att peta. När han tror ingen ser. Var och en blir salig på sin fason.

Ja, stackars Greger!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åsså undrar folk VARFÖR jag inte vågar åka buss...

Kram Anneli