fredag 25 november 2011

I adventsstjärnans milda sken

Den här illustrationen gjorde jag till barntidningen Tivoli i helgen. Till en dikt om en fjäril som flyger till Änglaland och suger på en blomma.


Uj vad man blir obehaglig till mods av att vakna på soffan framför något dåligt amerikanskt vid halv ett-tiden på natten! Varför ska det vara så infernaliskt skönt att somna där i första början, kan någon svara på det? Särskilt när man, nyduschad och nyäten efter träningen, kurar ihop sig under filten bredvid sin käre.
Får se när nästa sovtåg går. Jag får passa på att jobba lite till dess. Säkert rakt emot vad alla sömnexperter skulle föreslå, men det skiter jag i.
Det är otroligt intensivt på jobbfronten nu, så mycket, att jag inte riktigt hinner med allt. Men med bra planering (och färre sovtimmar på soffan, och fler i sängen) så går det.

I morgon ska jag fara in till stan och träffa bästaste Caroline och hennes vovve. Kanske, om jag känner mig dekadent, så blir det en tur till Clas Ohlsson också, ska okynnesshoppa en rulle bubbelplast (man har inte roligare än man gör sig). Det är så mysigt att gå på stan nu, särskilt när det skymmer. Med julskyltning och vacker belysning överallt. Jag väntar in julstämningen. Den har inte riktigt infunnit sig ännu, men jag tänker tvinga fram den med en rejäl dos O, helga natt med Håkan Hagegård. Och vår finska julskiva O, jouluyö förstås. Vackert så det förslår, men jag blir så frustrerad av att inte kunna sjunga med. Det enda jag kan i textväg är just frasen "O, jouluyööööö" men den skrålar jag med i så det vibrerar i fönsterrutorna.

Nu ska jag färglägga lite strippar innan läggdags, i adventssjärnans milda sken.
Puss på er!

Inga kommentarer: