fredag 4 november 2011

Rätt gött på något vis

Idag har jag ritat Fröding. Fast jag visar inte hela serien här än, den kommer i Nya Wermlands Tidningen till veckan.

Jomen hej. Upptäckte just till min förvåning att jag har färg på händerna! En hudton, alltså. Tänk, jag visste inte att jag kunde ha hudfärg på händerna, trodde de alltid varit så där grådassiga och lätt nikotingula. Jag har också börjat få ett helt exeptionellt luktsinne. Det var bra, även när (och fastän) jag rökte, det har jag ärvt efter morsan, men nu, oj oj, jag kan urskilja minsta doftnyans i mina medpassagerares andedräkt på bussen, känna det unkna frityroset från vagnen på torget som säljer munkar, ända upp och in i min studio, typ hundra meter bort och ana stanken av svettig gubb-nylonskjorta under en stängd vinterjacka, i andra änden av mataffären där nån oren farbror står och rotar bland falukorven. Men även goda dofter, vilket är trevligare. Så, idag känner jag att det är fler fördelar än nackdelar med att inte röka.

Maken är sjuk och uschlig, ligger och snörvlar i sängen ovanför med feberrosor på kind. Jag har tagit hand om honom idag; köpt nässpray och blåbärssoppa. Och en massa lakrits. Det sistnämnda tror jag är extra effektivt mot förkylning.

Jag har hunnit jobba en del också, samt tagit en maktpromenad på kvällskvisten. Stötte på en fantastiskt tjock röd katt på vägen och var förstås tvungen att stanna och prata en stund med honom, jag älskar allt med päls (utom fågelspindlar och jakar). Det är väl i stort sett hur social jag varit idag. Eftersom maken inte orkat samtala så mycket. En stillsam funderardag.
Men det är rätt gött på något vis.

Inga kommentarer: