söndag 28 mars 2010

Det var tråkigare förr

Sitter och lyssnar på Paul Simon och vickar på tårna hemma hos min kära mor. Har precis visat henne hur Facebook fungerar. Det gick bra, även om hon tyckte att det var lite rörigt. Det kan jag ju hålla med henne om. Spotify tyckte hon var desto roligare. Jag har lärt henne hur man gör spellistor. Mycket Sting och UB40 blev det. Smaken är som röven. klôven, som vi säger i Värmland.
I mitt tycke är Spotify det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd. Det är definitivt värt en hundring i månaden för att slippa reklam, och ha tillgång till hela världens musik (utom Beatles, förstås, men då får jag ju lyfta på röven och hasa bort till cd-skivorna). Ibland förundras jag över att jag levt i hedenhös, när inte internet fanns. I alla fall inte för gemene man. Vad gjorde vi då, innan Youtube, när vi hade tråkigt??? Nä, det där är konstigt. Och tänk ännu längre tillbaka, innan teve och mobiler! Vad det måste varit trist! Eller lugnt och skönt, beror på hur man vill se det. Jag tror inte alls att det var bättre förr, jag tror att det var tråkigt förr!
Jag tror att folk satt där i sina eländiga små pörten med jordgolv och svalt och hade bristsjukdomar, och HADE TRÅKIGT. De bara väntade på att den där teven skulle uppfinnas, så att de slapp ledan. Det den fattige torparen längtade mest efter när han gick där och bände loss stenbumlingar i en torr åker, var inte salt sill, nej, det var att kunna kolla in sina skolkamraters fotoalbum på Facebook. Bara för att skadeglatt glädjas över hur lusasnaggade och felnärda hans forna kamraters ungar var. Det är vad jag tror. Men jag kan ha fel. Nä, nu ska jag logga ut för idag.

Inga kommentarer: