måndag 1 mars 2010

Dä gick bra i storstan.


Fina Johanna


Pannkakorna: anledningen till att dessertbordet fick vara...


Hej alla glada! Jag fick precis ett jätteroligt uppdrag: att teckna en figur som ska tryckas på barnkläder. Det muntrade verkligen upp. För ikväll måste jag sätta mig med bautahögen fakturor och kvitton som jag sparat ihop under ett helt år. Min revisor tjatar på mig att jag ska göra lite då och då under året, och skicka till henne. Men jag är en antingen eller-människa. Hellre sitta och tejpa kvitton i datumordning dygnet runt några intensiva dagar en gång per år, än att ha lite elände varje månad. Nåväl, det är alltid skönt när det är klart.
Det är så mycket roligare att jobba. Idag har jag textat tyska strippar. Ska försöka ta mig in på den marknaden, och då kan det ju vara fint att ha en liten portfolio med provöversättningar. Det verkade uppskattat när jag var i Finland.

Och vet ni, det var skitkul i Stockholm! Hotellet var riktigt lyxigt. Egen dubbelsäng och BADKAR!!! Gratisfrukosten valde jag bort för en behövlig sovmorgon, men herrejävlar, vilken brunch de hade!!! Jag och fina Johanna Kristiansson smorde våra krås så det stod härliga till. Nu ska jag på äkta Strinberg-manér berätta om vad borden bjöd; Det var äggröra, bacon, stekt potatis, prinskorv, vita bönor mm (nä, Strindberg skulle aldrig skriva "mm", så går det när man vill vara lite pretto. Jag berättar på mitt eget vis istället) på det ena, på ett fanns kallskuret av alla de slag; lax, konstiga skinkor och korvar med italienska namn som jag inte kan stava till, en massa sallad (den skippade jag, I went for the good stuff), Det fanns ett bord med allehanda bröd, bullar, kråasanger (ännu ett ord jag inte kan stava till), och wienerbröd. Och så kunde man göra sina egna hamburgare med en massa kläggiga såser och grejer. Vid samma bord fanns pannkakor med alla tänkbara tillbehör. Jag tog grädde och sylt. Och så hade de ETT DESSERTBORD!!!
Fast vid det laget i måltiden var jag så mätt att jag seriöst trodde att magen skulle spricka. Kaffe fick räcka. Men guuud va gött!
Och serietecknarbattlet då? Jo, det gick fint. Jag är ju inte den typen som skryter, så jag säger det här väldigt tyst: jag vann! Jag vann! Jag vann! Jag vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaann!

4 kommentarer:

Ellen sa...

Grattis!

Anonym sa...

GRATTIS!!!<3 Va fint!!! You are amazing=)
Ville bara hälsa och ge addressen till min ny blogg/webbsida. Paintings and stuff:
http://pauliinapietila.blogspot.com/

Helena sa...

Vilken seger! Å då menar jag inte bara battlet utan hela grejen.:-)

Johanna sa...

Grattis finaste Malin, du är den bäste! Och tack för god brunch, minsann om jag inte är lite bakfull på bilden... Fint att jag fick va mä på din blogg!

Kram Johanna