onsdag 31 mars 2010

Ett brandtal i pms:ens tid


Huka er i bänkarna gubbar! För nu ska det pratas kärringkrämpor. Två veckor varje månad blir jag ett boksavsbarn, typ. Det är då PMS:en sätter in. Och den är HEMSK. Varför vi kvinnor ska ha det så här på 2000-talet är för mig en gåta! Ja, det är en kärringkrämpa. Där är svaret. Gåtan är löst. Och inte bara pms (eller PMD som jag har; pmsens onda syster), utan en hel massa andra sjukdomar och illamåenden som doktorerna skiter i. För mig är givetvis sköldkörtelvården (eller vanvården) något som jag ofta upprörs över och vill förbättra. Men fibromyalgi, PCOS och en hel radda andra hemskheter är sånt som kvinnor alltför ofta inte blir tagna på allvar för. Som en väninna med fibro sa till mig härom dagen. "Man kommer till doktorn, han lägger huvudet på sned och säger Är du inte lite deprimerad bara? Tro fan att man blir deprimerad av att ha kronisk värk och aldrig bli trodd!"
Eller som överläkaren (!) sa till mig på Kvinnokliniken, när jag sökte för en hel radda kvinnokrämpor, däribland utebliven mens, hormonrubbning och pms (allt har med sköldkörteln att köra, har senare min UNDERBARA doktor i Tranås berättat). Han tittade överlägset på mig och tyckte att jag skulle gå ner i vikt och gå till en psykolog!!!!! Min enda hämnd var av den kvinnliga sorten: jag utsatte honom för en förbittrad (hysterisk) kvinnas tårar. Oavsett hur macho och överlägsen en karl är, det slår aldrig fel, vill du göra en buffel obekväm- gråt! Han ville vara varsomhelst utom just i det rummet med mig, skruvade på sig i vånda och visste inte vart han skulle titta.
Moahaha
Men jag tänker att något måste hända snart. När tiotusentals felbehandlade och kränkta kvinnor reser sig upp och vrålar samtidigt MÅSTE läkare och makthavare lyssna. Stridens dag närmar sig med stormsteg. Eller hur tjejer? Vi är viktiga för tusan! Samhället klarar sig inte utan oss. Vi är någons mamma, dotter, moster, syster, fru, flickvän...
Ändå är detta inte ett inlägg enbart riktat till damer. Det är minst lika viktigt att ni män ställer er på vår sida och kämpar med oss! Slå era nävar i bordet och gör något, för att inte en enda kvinna till med hjärtinfarkt ska bli hemskickad och dö, bara för att vården FORTFARANDE inte lärt sig att det är andra symptom hos kvinnor än män. Någonting måste göras, NU!

Det var mitt brandtal. Så går pms-ilskans friska hy i hormondeppighetens kranka blekhet över.
Det får bli en STOR bit tigerkaka på det här!

2 kommentarer:

Li sa...

Sånt här kan verkligen göra en förbannad. Min mamma lider av fibromyalgi och hon hade också ett mindre helvete att bli tagen på allvar.

Själv misstänker jag att jag har någon typ av autismspektrumstörning (asperger eller ADD), men jag har inte fått komma på utredning än. Hur som helst har jag läst att det är svårare för tjejer att få sådana diagnoser, eftersom symptomen kan skilja sig åt lite grand mellan könen och naturligtvis är det pojkarna som fortfarande utgör normen. Argh!

Du har en bra blogg, förresten. :)

Hoffman sa...

Skönt att höra att det inte bara är jag som är sjukt frustrerad över läkares bemötande! Jag är 21, normalviktig, ser frisk och pigg ut som en nötkärna, men visst fan har jag mystiska, hemska "kärringkrämpor" sen jag var 14! kroniska (?) ledsmärtor, periodisk feber, hostar blod från halsen och blir dödssjuk i inflammationer i långa skov,svettas kopiöst på nätterna osv. och inga prover visar något, och det viktigaste för läkarna är att berätta för mig hur deprimerad jag är, att jag borde gå till psykolog/att jag ser frisk ut/borde GÅ UPP i vikt. Huga. Det enda som är kvar att kolla är väl borrelia och cancer, men de är något på spåren, tror jag. Du är modig som orkar, jag kämpar vid din sida, sister!