måndag 8 mars 2010

I tårtkastartagen


Tårthämnd

I morse ville min älskling ut och kasta bomber. Han vill det ibland när han blir upprörd över hur världen ser ut. Och det är liksom en av grejerna jag älskar honom för (även om jag hellre kör med något fredligare än bomber, t ex tårtor). För det han blir upprörd över är dassiga könsroller och orättvisor i allmänhet. I morse var det de nya svenska Hollywoodfruarna han ville kasta bomber på, och det faktum att den nya säsongen startat på Internationella kvinnodagen. Personligen tycker jag det är lite halvdant med en ynka dag per år för oss utan y-kromosomer. Ett Kvinnohalvår vore inte så dumt i jämlikhetens namn.
Och nog blir jag också upprörd, fast mer trött när jag läser Maria Montazamis visdomsord om kvinnodagen "Jag tycker att det är bra, för vi kvinnor är så gulliga på något sätt." och längre fram i artikeln (när hon plockar upp och visar en penna som är så dyr att en fattig serietecknare utan Hollywoodman aldrig skulle ha råd med den: "Det är en Mont Blanc-penna. Den har jag köpt för egna pengar". FÖR EGNA PENGAR??? Hon har fått pengar i lön av sin man för att hon homestylat (läs: ställt in tre blomkrukor i ett stort hollywoodhus). Herregud kvinna, ta dig i kragen och skaffa ett jobb, så kan du köpa hur många läppstift du vill UTAN ATT BE DIN MAN OM LOV! Ta gärna en kurs i genusvetenskap, och passa på att läsa om de kvinnor vars kamp vi har att tacka för att vi tjejer kan leva självständiga liv år 2010, och jämställda, även om jag tycker det bara går bakåt på den punkten. Du är säkert jättesnäll, Maria, och en fin person, men det du visar upp för unga tjejer i tv-rutan är farligt! Vi VILL INTE leva som på fyrtiotalet igen. Vill inte vara hemmafruar (visst, det finns de som vill det, men jag förstår det inte). Är man verkligen lycklig om man inte får möjlighet att utvecklas med ett stimulerande jobb? Då menar jag givetvis inte att de alltför många som är arbetslösa mot sin vilja ska ta illa upp! Men att inte ha högre mål i livet än att vara hemmafru och köpa nya fransar till sitt hem, nä, i mina ögon är det inte sunt.

Ur led är fanimej tiden! Jag VILL inte att min älskade lillasyster ska växa upp i en värld med uråldriga könsroller, där folk har konstigt sex på teve och kallar sig kändisar, och där man måste vara smal, snygg och duktig som tjej. Alltmedan suffragetterna vänder sig i sina gravar.

Hmm, märkte att det här är det andra arga inlägget på två dagar. Det har kanske sin förklaring; vi må vara hur olika som helst som kvinnor på många punkter, Maria och jag, men ett har vi gemensamt. Båda får mens då och då. Och det är INTE gulligt på något sätt. Det blir man bara grinig och svullen av. Och sugen på att kasta tårtor...

Inga kommentarer: