torsdag 24 mars 2011

Fildelar-Fias våndor

Visst vore det oerhört korkat av mig om jag skulle skriva här på bloggen att jag ägnat mig åt olagligheter! Nej, det tänker jag givetvis inte göra. Men låt oss säga så här; rent hypotetiskt, om jag... Nä, jag börjar från början: En väninna till mig sökte med ljus och lykta efter en viss ljudbok av Hans Alfredson igår utan att lyckas hitta den, annat än på en viss "Piratvik". Då hon är en laglydig människa (helt förträfflig personlighet förresten, snajsig som bara den!) tvekade hon länge innan hon beslöt sig för att för första gången i sitt liv nyttja denna fildelartjänst. Hon letade runt på nätet bland datanördkonversationer i olika chattrum, och fann det bästa torrentprogrammet för Mac, samt spenderade en evighet med diverse inställningar, allt för den bästa hastigheten och smidigheten på det hon tänkte ladda ner. Till saken hör att min väninna faktiskt är en riktig fena på datorer, både Mac och pc har det visat sig, så det som sedan hände kan inte skyllas på bristande kunskaper. Inga problem att hämta hem boken från piraternas vik. Till en början. Efter åtta försök gav hon upp. Filen hämtades bara till 84,4%, varje gång. Halva natten spenderade hon åt detektivarbete, vad göra? Men det var lönlöst. Följaktligen har hon nu sin hett efterlängtade bok, men de två första kapitlen samt en hel massa i mitten saknas. Och en sådan bok är ytterst frustrerande att lyssna på.

Nu funderar min väninna över om det är s.k instant karma som drabbat henne för hennes snedsteg in i den kriminella världen. Hon är också väldigt kluven till detta med fildelning. Å ena sidan, å andra sidan och så vidare. Men hur hon än vänder och vrider på det, är hon indoktrinerad med att det hon gjort är fel. Och tänker katastroftankar om hur polisens spaningsrotel just igår natt satt och höll koll på just hennes nedladdning, och att hon därför snart ska bli åtalad för sitt hemska brott. Vilken otur när det var första gången hon nånsin gjort det! Min väninna har lite ont i magen.

Nu undrar jag: vad tycker ni att hon ska göra?

Inga kommentarer: