söndag 6 mars 2011

TP-kunskaper


Fina Annica på tantkondis i Nyköping

Min figurin "Benny", glacerad och klar till utställningen



Sitter här och väntar på den lockande middagen, vars frestande dofter letar sig in i mitt arbetsrum från köket. Det tar ett tag när Kärleken lagar mat, men så blir det alltid väldigt gott. Lite lagom seg är jag, i vanlig ordning, men har ändå åstadkommit en del i jobbväg samt fixat ärenden på stan. Fick stressa hem därifrån i förtid eftersom jag fick in ett brådskande jobb. Annars hade jag hunnit träffa bästaste Caroline också. En hel del podradiodokumentärer har det blitt under dagen. Jag är in between bra ljudböcker just nu. Tips emottages tacksamt! Man lär sig en hel massa matnyttigt när man lyssnar på SRs dokumentärer, om saker som läskiga sanatorium under turberkulosens härjningar, eller hur man genomförde experiment på sk sinneslöa under en lång tid i Sverige, genom att mata dom med en extrem massa sötsaker, för att se om de fick karies då (det fick de, med råge). Ja, jag riktigt känner att min allmänbildning växer lavinartat, tycker det pirrar i hjärnan av alla nya TP-kunskaper. På grön pluppchans. "Vad kallades de godsaker som användes i ett berömt experiment för att finna orsaken till karies?" -"Vipeholmskolor!". Åh, jag riktigt längtar till nästa TP-omgång. Bäst att lyssna igenom ett par dokumentärer till. Hmm, ska jag ta den om sjukhusmorden i Malmö eller en som handlar om Hans Scheike? Kan inte bestämma mig på fastande mage. Yes! Nu är det MAT!
Häj!

1 kommentar:

Anonym sa...

Finns det ngn möjlighet att få köpa Benny???
Han gör mig glad och jag tror jag e litte kär i han...

Kram Anneli