tisdag 29 september 2009

Åh dessa ord!


Ett mörkertal

Jag älskar ord. Tycker om att smaka på dom och leka med dom. Vissa ord känns lena i munnen och andra är kantiga och otäcka, de vill man helst spotta ut. Håller ni inte med?
Det är inte så mycket ordens innebörd jag intresserar mig för, utan hur de låter.
Det var därför jag blev serietecknare. Först hade jag siktet inställt på en konstnärskarriär, men då skulle jag ju inte få använda mina ord (och det jag målade var inte konst för konst ska inte vara rolig, bara konstig).
Ikväll känner jag för att göra ännu en lista, denna gång över ord jag 1. tycker är vackra, 2. tycker är otäcka, 3. tycker synd om för att ingen använder dom längre, och 4. tycker är väldigt fula. Ok, here we go:

1. nymåne, anis, myrten, syfilis, primitiv

2. Ögonbad, mörkertal, burspråk, mjölke, katastrof

3. sodasifon, vämjelig, karlslok, vilodag, rekorderlig

4. glupsk, slutspurt, grötfrukost, bröstvårta, struma, korv

Håll med om att man inte vill ha en slutspurt i munnen!

1 kommentar:

Frida Ulvegren sa...

Orden orden, vad jag hör dig syster! ("I hear ya, sistah'" du vet som gangstrarna in de hudd säger...)

Karlslok är ett av mina favvis-ord! Låtom oss väcka det till liv genom extrem överanvändning! ^_^

men en slutspurt i munnen tycker jag lät riktigt smmmmaskens hörru du... hä hä hä...