tisdag 22 september 2009

Grötmorgonröst

Ha ha! Jag har gått stavgång idag! Känner mig mycket tillfreds med mig själv. Det var inte så lätt som jag trodde och jag kände mig rätt dum, men det var helt ok, så det ska bli fler rundor.
Idag fick jag strålande nyheter; LyckoBiller ska ges ut i Finland i vår. Detta firar jag med en kopp starkt Zoegas och fulmusik på Spotify. Man får inte ta i för mycket såhär innan Bokmässan, bäst att spara på krafterna. Men Gud vad jag är glad! Går allt väl ska en kille jag träffade i Helsingfors även sälja in min serie i finsk dagspress. Nu håller jag tummarna att Om någon vrålar i skogen kommer ut i tid, och att även den kommer bli översatt till finska. Det verkar nämligen så...

Jag undrar mycket över en sak; varför måste myndigheter och vårdinrättningar ha så okristligt tidiga telefontider? Jag hävdar bestämt att en del människor är nattmänniskor från födseln. Jag är en av dom, som inte fungerar innan lunch. En andra klassens medborgare. För vi blir ju diskriminerade! Det är på något sätt mer fint att vara morgonmännsika och somna i tevesoffan halv nio på kvällen, än att sitta uppe och nattsudda med flödande kreativitet. Sen är det ju inte bra att vända på dygnet helt, lite dagsljus behöver man.
I alla fall.
Jag ringde vårdcentralen i morse. En fördel med att ha världens äckligaste grötmorgonröst är att folk tror man är dödssjuk! Den har varit mig mycket behjälplig genom åren, då jag ringt och sjukskrivit mig från ångest-telefonförsäljarjobb mm. Jag tycker uppriktigt synd om de morgonmänniskor som har ren, oraspig strupe halv nio på morgonen; de kan aldrig fejka sjukdom.
Och ett hett tips när du får oönskade telefonsamtal, apropå äcklig röst, är detta (klicka på bilden så blir den större):

3 kommentarer:

Peter sa...

Vad roligt! Lycka till!

Heidi sa...

Gud vad bra!! Biller på finska! Jag ska säga till alla mina kompisar att de ska läsa det. ;) Vad är det för förlag som ska ge ut serierna? Det lär väl vara nån anna som får översätta...Eller har jag jobb på gång? ;) Kram!

Ann-Britt sa...

Finska billerpinnar jo jag tackar jag!
Gåstavar ?! KUL jag har ett par - när Peter väls tällt in längden för att bara passa mig så har jag använt dem en gång efter det!! Tidigare åkte de ner hela tiden så ryggen blev krokigare o krokigare ..