söndag 13 september 2009

Topplistan

Oj vad det är skönt att vara hemma! Det var riktigt trevligt att resa med mamma igen. När jag var yngre for vi hit och dit i världen tillsammans, mest till London, men nu var det ett tag sedan. I bilen på väg från Arlanda diskuterade vi bra musik. Vi har kanske inte identisk musiksmak, men flera låtar kunde enas om (jag var dock något skeptisk till att UB40´s Red red wine skulle platsa på listan över världens 20 bästa låtar). Det är jättesvårt att välja ut de man tycker allra bäst om, alltid kommer man på någon höjdare i efterhand. Feel free att påpeka låtar jag borde haft med!
För håll i hatten, här är en lista över tidernas, i mitt tycke, 20 bästa låtar (helt huller om biller):

Life on Mars- David Bowie
Across the Universe- the Beatles
Me and Julio Down by the Schoolyard- Paul Simon
Sounds of Silence- Simon & Garfunkel
Love is strange- Buddy Holly
Cinnamon Girl- Neil Young
Don´t let it Bring you Down- Neil Young
Dear Prudence- the Beatles
Motorcycle Emptiness-Manic Street Preachers
Waterloo Sunset- Kinks
You got it- Roy Orbison
Handle with Care- Travelling Wilburys
Northern Sky- Nick Drake
For what it´s worth- Buffalo Springfield
Fortunate Son- Creedence Clearwater Revival
Here Comes the Sun- the Beatles
Superstition- Stevie Wonder
River Deep, Mountain High- Ike & Tina
Sång till friheten- Björn Afzelius
Sommarkort- Cornelis Vreeswijk

Ur serien Rock`n´Roll Woman

5 kommentarer:

Henrik Fakir sa...

Tre låta som jag tycker borde va med.
Heroes - David Bowie
Jag ger dig min morgon - Fred Åkerström
Make your own kind of music - Mama Cass

Finns alla på Spotify, till skillnad från Beatles.

Anonym sa...

I sorgen efter den filmhistoriska legenden Patrick Swayzes död tycker jag faktiskt att den alltid lika upplyftande "Time of my life", (gärna med filmklippet från Drity Dancing till) borde klämmas in i den där listan.

@Henrik: Word på "Make your own kind of music"! Den är fan GULD!

Malin Biller sa...

Håller med om Make your own kind of music, det är bara det att den är evigt förknippad med I en annan del av Köping. Vilket inte är fel i och för sig:-)

Patrick, may you rest in peace!

Peter sa...

Jag känner mig liksom ung på nåt sätt. Har inte hört en enda av dom där låtarna tror jag. ^^

Jimmy Wallin sa...

Oh, tre riktigt bra förslag. Åkerström har en enorm känsla i framförandet och Bowie, ja han hade väl kunnat fylla halva listan själv om han kände för det. Mama Cass är också ett riktigt starkt bidrag, men jag vet inte om hon hade kommit ända fram på min lista, (Det hade däremot Johnny Cash gjort med "Ring of fire"). Att Swayzes död skulle lyfta en smörig låt kan jag väl inte hålla med om, hyllningar kan man göra på andra sätt, tex kan man gå till frisören och be att få en "Swayze-cut" om man är på det humöret.