söndag 30 maj 2010

från Chiuauor till Gaza


Mamman



Man kan bli riktigt arg, så gulliga är små, luddiga chiuaua-valpar. Är det inte oförskämt att vara så söt?! Jag menar väl det!
Jag har spenderat eftermiddagen i solen hos min kompis Annika, med ett antal såna här små nystan i famnen. Man kan ha det sämre!

Ledsen att det blev så sent bloggande idag! Jag slocknade på soffan efter nyheterna, precis som en gammal gubbe och kvicknade inte till förräns för en liten stund sedan. Jag som skulle jobba så mycket ikväll! Ja ja, det är väl bara att rulla upp ärmarna nu, för nu lär jag inte kunna somna på ett tag. Följer med spänning Ship to Gaza. Hoppas, hoppas att de mot förmodan kommer fram i ett stycke! Och då är det kanske inte så mycket att jag är orolig för Henning Mankells väl och ve. Men hade Ajvide Lindqvist, som KAN skriva varit på väg mot Gaza i båt nu, hade jag varit orolig. Skämt åsido, jag kan inte säga att jag vet allt om krisen därnere, men jag har en i min närhet som har bott där och med egna ögon sett vilket förtryck Palestinierna lever under. Detta har han på eget bevåg berättat för mig (inte på order från Hamas såvitt jag vet). Han många har vänner därnere.
Man kan tycka att ett folk som själva vet hur det är att bli förtryckta borde behandla sina medmännsikor bättre... Vem har rätt till marken? Ja, för mig är det enkelt; palestinierna har rätt att leva där, i frihet. Sedan kan man ju objektivt sett förstå att och varför staten Israel bildades, och att det såklart är måna om "sitt" land, kosta vad det kosta vill. Kan man i hela fridens skull inte samsas som GRANNAR?? Blir det fler dödsoffer, och ger de sig på konvojen, så är deras anseende i resten av världen skadat för alltid tror jag. Ska det vara så jävla svårt?? Släpp in båten, låt dom hjälpa de nödställda, ge fan i att hota och bomba, och VAR SOM FOLK!!!!

Så, andas, lugn. Jag blir så upprörd bara.

Så, hur ska vi sammanfatta detta inlägg? Det började med solsken och söta små valpar och var helt plötsligt i orättvisornas Palestina. Äh, vi skippar försöket.
Avslutar istället med att helt enkelt säga godnatt och sov sött! Vi hörs imorgon.

2 kommentarer:

JennyB sa...

Så sant, det du säger om att de borde bete sig som folk. Inte som elaka ungar på en skolgård (fast med fosforbomber). Min gamla lågstadeielärare skulle bara: OK, om ni inte kan samsas om den här landremsan så får ingen ha den! In i skåpet åker den!

Helena sa...

Tyvärr gick det ju inte så bra... Är så upprörd att jag skakar.