lördag 8 maj 2010

Ny favvoblogg om progg (bland annat)

Får jag presentera min nya favvoblogg!




Fy fan vilken rolig blogg! Upptäckte den av en slump när jag nostalgigooglade på favvoboken Lotta i Hallonby. Och här fann jag en massa om böckerna, plus en hel del smaskigt om andra proggbarnböcker! Han har en lista, där han går igenom ett stort antal vänstervridna bilderböcker för barn, och skriver på ett fantastiskt roligt sätt små analyser om dess innehåll. En detalj jag som barn inte lade märke till var att Lotta i sitt flickrum hade en affisch med Karl Marx över sängen. Eller, jag visste väl inte vem han var ändå (trots att jag var ett oooooerhört begåvad unge), men tanken var väl att jag skulle fråga min kära mor, och att hon mer ingående skulle förklara kommunismens fördelar för mig. Och sedan hamnade jag ju till vänster i politikens skala som vuxen... får mig att undra, var det verkligen jag som själv hittade dit... eller blev jag, liksom så många andra stackars barn, hjärntvättad? Tanken är för stor att greppa. Det är ett under att jag inte bor i kollektiv och äter kikärtssoppa till frukost lunch och middag med en massa andra smutsiga människor i stickade koftor i växtfärgat garn, som pratar om kapitalismens fördärv och luktar otvättad armhåla och kikärtsandedräkt, och odlar mina egna grönsaker! Men demonstrera brukar jag ju göra... Kanske är det för att min kära mor bara var lite light-progg och lyssnade på ABBA i smyg. Tack lilla mamma, det har nog räddat mig!
Ja, jag ska inte snacka för länge om det här, läs den lysande bloggen istället. Då jag ännu inte lärt mig länka här, får ni kopiera texten och klistra in i adressraden, så fixar det sig nog:
http://kulturarbete.blogspot.com

Nedan kommer lite bilder ur en annan av mina favvoproggböcker av det trista, socialrealistiska slaget (som jag snott från den lysande bloggen). Den handlar om lilla Charlotta som vaknar extra tidigt en dag och bestämmer sig för att gå ut i sin kortkorta lilla klänning helt ensam, bort till ålderdomshemmet. Där träffar hon farbror Knut och får vara med om allt "roligt" de gamla gör där på dagarna. Håll i hatten:



Sandpappra hans "köttyxa"????


Jamen det är väl helt normalt att en liten flicka ligger i en säng med en gammal gubbe hon nyss har lärt känna! Eller...eh...never mind!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha det där med köttyxan var bra!! Tror du att de skulle våga ge ut denna bok idag utan att de skulle bli ramaskri???
Anneli

Alv sa...

Bwahahahaha! Det är något visst med gamla böcker. Visserligen så har inte Per, Ida och Minimum några dolda (så vitt jag vet) undertoner men det är en fröjd att se en serieruta där dialogen går som följande:

"Pappa: Då blir min snopp stor och står rakt ut.
Per: Min snopp kan också stå rakt ut.
Pappa: Ja, det gör den på alla killar ibland.
Mamma: När vi ligger så där så vill jag att pappas snopp skall vara inne i min slida.
Ida: Vill han det då?
Mamma: Ja, det vill vi båda två och det går lätt, för min slida är mjuk och fuktig."

Hohoh! Den boken läste vår lärare högt ur för oss när vi gick i femman-sexan, sexualundervisning á la sjuttiotal for the win!