tisdag 25 maj 2010

Karlstadsspöken

Nu har jag sommarpratat färdigt. Det gick ganska bra, tror jag. Sitter ganska trött, men förnöjd på ett fik i Karlstad och smuttar på en kopp Löfbergs Lila (tacka vet jag Zoegas!) Ikväll ska jag hälsa på syrran och hennes familj, sedan bär det av hemåt i morgon. Det ska bli skönt, för nu längtar jag allt hem till Kärleken. Och man blir lite trött av att leva i en resväska efter några dagar.
Det bidde ingen bussresa för mig i morse, jag hade kollat fel på biljetten (visserligen var det jag som bokat den, men fick väl allmänt hjärnsläpp). Trodde jag skulle åka från Trollhättan vid tjugo över nio. Det visade sig dock att bussen avgick från Skövde. Och där stod vi i helt fel stad. Men min snälla mamma skjutsade mig hela vägen upp till Karlstad. Tack Tant Mutti!

Det är alltid så underligt att komma "hem" till Karlstad. Jag känner mig inte riktigt bekväm här, det ska villigt erkännas. Det är ytterst få från min skoltid jag har lust att stöta på på stan. De flesta av mina vänner härifrån har för längesedan flyttat till mer exotiska platser, såsom Örebro och Göteborg. Nä, Karlstad känns inte som hemma längre, om det någonsin gjort det.
Därför sitter jag och kurar på järnvägsstationen och klurar på strippidéer, hellre än att ta en vända i affärerna. Med lite Otis redding i hörlurarna och sin idébok framför sig, går det att stå ut med det mesta, även gamla karlstadsspöken.

3 kommentarer:

Ellen sa...

Det känns som om det är rätt få personer kvar i stan, åtminstone bland mina bekanta från förr. Sist jag var uppe träffade jag dock på Fredrik på Koriander. Ett tag tänkte jag att det skulle vara trevligt att träffa de gamla klasskompisarna, men sen kände jag att det faktiskt inte spelar någon roll. De få som jag verkligen vill träffa skulle jag kunna träffa utan återträff och de andra kvittar.
Jag kan dock tycka att Karlstad är väldigt vackert, speciellt på sommaren.

Lisa sa...

Hej Malin!

Karlstadspöken/hemstadsspöken till trots, det ska bli kul att läsa VF-intervju med dig. Och fortsatta strippar såklart. Grymt bra!

/Lisa (Stellas kompis i Malmö som av outgrundliga anledningar, läs kärleken, har hamnat i Karlstad. Och gillar det tror jag minsann, tänk så det kan gå!)

Malin Biller sa...

Jo nog har Kralstad sin charm, i alla fall på sommaren. den där hemvändarångesten kan man nog ha oavsett var man kommer ifrån. Och hittar man kärleken där så förstår jag verkligen att man vill bo i Karlstad.

Men Gud vad skönt det är att vara på väg hem!!


kram på er