tisdag 8 juni 2010

Jag KAN rita!


Det är en skurk på väg in i Muminhuset...

Då var det mitt i natta igen. Tiden flyger iväg när man slocknar i tevesoffan. Jag är förbaskat trött dessa dagar. Orkar knappt nåt. Men ikväll har jag i alla fall hunnit klart med min serie till Handelsnytt, och kunnat bocka av det på listan. Funderar på att vila från jobb nu, och sätta mig och läsa Skurken i Muminhuset. Det var min absoluta favoritbok när jag var barn, och än idag sugs jag in i de fantastiska fotona. Som tur är är Kärleken muminfantast, så den finns i hans bibliotek (låter tjusigare än "i hans proppfulla bokyllesystem i arbetsrummet"), i Stora Muminboken.
Apropå Mumin. Jag har en finsk agent. Han är bra på många vis, men varje gång han ringer så ska han alltid vara så negativ. Jag har lärt mig vid det här laget, så när han sätter igång (trots att jag bett honom inte ge mig negativ feedback på mina serier, mina nerver klarar inte det) håller jag luren en bit bort från örat. Tyvärr hann jag härom dagen uppfatta en mening ändå, som etsade sig fast i mitt huvud "They say you cant't draw". Det tog några timmar, sedan började jag få ont i magen. För då började det sjunka in, och göra ont. "Kan inte rita, kan inte rita" ekade det i mitt huvud i dagar och så fort handen fattade pennan var det som om det vrååålade därinne KAN INTE RITAAAA. Det var hemskt. För rita, det är ju det jag gör, det jag kan, det jag älskar. Om jag inte...kan rita..näe, det var för hemskt för att greppa. Tills jag (med hjälp av peppande vänner) bestämde mig för att inte lyssna mer på den där rösten. Eller på min finske agent när han kommer med icke-konstruktiv kritik han hört på olika serieforum för nördar som verkligen inte kan rita. Blev istället lite förbannad på denna neggo-man. Ge fan i att säga saker som jag blir ledsen av, då kan jag inte rita serier som du kan tjäna pengar på! Det är i många avseenden DUMT. Kanske tur att han inte läser svenska, eller vad tusan, är han inne och stavar sig igenom detta inlägg kanske det inte är helt fel att han får höra sanningen. Som Stefan Einhorn säger; Man ska vara snäll. Hör du det, agenten!
Och sen är det klart att jag själv måste jobba på den där huden, garva den lite så den blir grövre och inte släpper igenom så mycket negativt. Jobbar på det. Och jobbar med att rita. För det kan jag.

3 kommentarer:

Ellen sa...

I vilket universum ligger Finland? För inte kan det vara samma som vårt. Det är väl klart att du kan rita!! Du har inte bara en egen stil, du är ju tekniskt duktig också vill jag minnas. Det är bra att du inte lyssnar på de dumheterna.

Ewa sa...

Hej!
Tänk på att finnar knappt kan prata engelska. Han kanske sa nåt helt annat! Det här är ewa, gammal klasskamrat btw, numer utbildad översättare från just engelska så jag vet att finnar ar crap på´t (kamma, kamma alla finnar, kamma med samma kam)
kram

Pernilla sa...

Du kan ju rita superbra.
Tycker absolut inte att du ska lyssna på vad han säger.