måndag 14 juni 2010

Mellan Hägg och rosfeber


Mitt rosfeberben


Gu'kväll i timmerkojan! Jag är trööööööööööööööööööööööööööööööööööött. Vill helst kura ihop mig i soffan och titta på Father Ted innan läggdags. Imorgon ska jag upp i arla morgonstund; det är kvinnogrupp varje tisdag vid halv tio. Det vill jag inte missa för allt i världen. Imorgon har jag extra mycket jag behöver ventilera med mina kloka kvinnor.

Tittade ni på nyheterna igår? Om Göran Hägglunds kritik mot den svenska akutsjukvården? För en gångs skull yppade den mannen något vettigt. Mer cred tänker jag inte ge honom. Nånsin. Det där med att väntetiderna på akutmottagningarna kan vara upp till 24 timmar. Och att folk ligger och dör där på akuten, för att de glöms bort, eller dör därför att de blivit hemskickade. Sånt blir jag vansinnig på. Nu hoppas jag ju att den här sommaren blir betydligt friskare för mig, men förra året spenderade jag många långa timmar på akuten med mitt värkande rosfeberben. Det var inte kul. Och som man blev bemött sen! Ja, visst fanns där trevlig personal också, men damen i receptionen som skällde ut mig för att jag försynt frågade hur länge, på ett ungefär, det skulle ta innan jag skulle få träffa en läkare borde inte ha det jobbet. "Är du verkligen sjuk?? Annars kan du åka hem!!" skrek hon. Jag linkade bort och satte mig i min hårda väntrumsstol istället och väntade snällt. Väääääntade. Timmarna segade iväg, efter sju timmar fick jag hjälp. På väggen satt ett anslag där man kunde läsa något i stil med:
"Om du
kräks
får hjärtstillestånd
eller blir medvetslös (!),
kontakta genast personal."

Inte så kul att som medvetslös bli utskälld av snäsig sjukvårdspersonal till råga på allt.
Nä, jag hoppas att mitt ben håller sig friskt, och att jag slipper andra akuta krämpor.
Bara för det så får ni en favorit i repris, bilden på mitt svullna rosfeberben. Nu blev ni väl glada!
Sov gott allihop!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Aj, såg ut å göra ont. Vad är Rosfeber???
det där med akutvården blev jag och min son utsatt för igår,
fick väcka han på kvällen och åka in akut för misstänkt blödning i hjärnan och ev nackskada. Hon som satt i receptionen tyckte han så ut och må bra och sa det att vi fick sitta och vänta så länge vi orkade då kirurgen hade fullt upp.
Efter att han somnat i väntrumssoffan åkte vi hem,
3 timmar och klockan va ett på natten när vi åkte där ifrån.
Och vi spenderade lika mycket tid där idag oxå...turligt nog va det ingen fara med han :-) men att det ska behöva ta sammanlagt 6 timmar för att komma fram till det...

Kram Anneli

Malin Biller sa...

Rosfeber (om det nu var det, de tog aldrig några prover, fick bara penicillin) är en bakterieinfektion som kan sätta sig lite varstans, tror jag. Det sprängde och bultade som fan och när det var som värst var benet och foten blåröda. Samma symptom som blodpropp, därav akutbesöken.
Vad hemskt med din son!! Man kan ju tycka att de borde prioritera barn, och ta föräldrarnas oro på allvar! Men vilken tur att det inte var någon fara med honom!
kram
Malin

https://sextoysonlinestore.com sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.