tisdag 21 september 2010

Mums!


Filmen Seven borde inte ha handlat om otäckheter, hoppas på en remake, en feel good-movie om sju sorters kakor i stället.


Början till ett inlägg skrivet tidigare idag (klarade dock inte att författa mer just då...):

"Återigen finner jag mig instängd i en unken tågkupé. Bakom mig hörs vad som närmast kan liknas vid dödsrosslingar, från en hostande gubbe."

Annars var det inga katastrofer på resan, gubben levde ett bra tag till och jag kom fram till Skövde i ett stycke, där mamma plockade upp mig. En dag hos henne och styvpappa på landet är precis vad jag behöver innan den hektiska Bokmässan. Samt ett djupdyk i mammas stora frysbox där allehanda kakor trängs. Kakor är mitt favoritgodis all time. Där kan alla sega råttor och skumbananer slänga sig i väggen. Nej, ge mig ett gäng kakor och en kopp kaffe och jag är i himlen. Och man ska inte peta in nyttigheter i bakverken, lite blåbär på sin höjd, men sån där tung, tysk julkaka som nästan enbart består av kanderad frukt avskyr jag. En av mina "fan, jag är verkligen vuxen nu-aha-upplevelser" var när jag i mitt första alldeles egna kök för ett tiotal år sedan bestämde mig för att skita i hemkunskapens torftiga recept och göra DUBBEL sats smuldeg i min äppelpaj, samt hälla generöst med kanel och socker över de annars så syrliga äpplena. För så FÅR man göra när man är stor! Vilken lycka att inse det! Det vägde upp för mycker annat, mindre trevligt, såsom ansvar och att betala räkningar.

Men fy vad jag hostar! Tänk om det är gubben från tåget som smittat mig med gubb-ebola! Sånt har jag sett på film. Oj måste nog lägga mig och vila lite...

1 kommentar:

Mia sa...

Åh tänk, den filmen hade man mått mycket mindre illa av! Jag vill se.
Jag hade en liknande aha-upplevelse för några år sen, min gällde dock frosting till muffins. Och att köpa en burk Nutella mitt i veckan! Ibland finns det allt fördelar med att vara vuxen, vem hade trott det?