onsdag 13 oktober 2010

Maud Olofsson i bävernylon


Liten men naggande ond. Klär även i overall.


Ikväll känner jag mig sådär gnällig som man var när man var liten och efter en lång dag på dagis, var tvungen att följa med mamma och handla. Det är bara en alltför varm overall och snortäppta näsborrar som saknas, annars är jag precis som treåringen. Har lust att lägga mig på golvet stel som en pinne och dunka fötterna i marken. Gärna vråla något samtidigt, det hör liksom till när man är i trotsåldern. VILL INTE VILL INTE VILL INTE! DUMMA! eller något sådant. Exakt vad det är jag inte vill vet jag inte riktigt, det är bara en allmän olustkänsla inför alla vuxenkrav. Att städa upp efter mig i köket till exempel. Det är så många måsten i min ålder; skatt som ska betalas, samtal som ska ringas, en kropp som ska underhållas för att inte se ut som ett världskrig. Får ni också lust att hoppa i bävernylonoverallen ibland? Och efter utbrottet bäras in i en varm bil av mamma, somna där av pur utmattning och bara vakna till för att äta korv och mos, och sen se tjeckisk dockfilm på teve, som är så tråkig att man redan sover när man blir buren till sängen, och nerbäddad med sin nalle. Undrar om sådana overaller görs i min storlek. Ska nog gå till sportaffären och kolla i morgon. Säkert bärs detta plagg då och då av vuxna människor med alltför mycket ansvar och makt. Undrar hur Maud Olofsson ser ut i bävernylon?

Inga kommentarer: