fredag 1 oktober 2010

Sometimes it's haaaaard to be a woman


För att morna mig, segstartad som jag är, satt jag en bra stund i morgonrocken och glodde på teve när jag vaknade. Det var Tyra Banks Show (missade precis Sjunde himlen, typiskt!) och idag handlade det om hår. jag har skrivit förr att det här med att vara kvinna är ett heltidsjobb i sig, med tanke på alla skönhetsprocedurer man förväntas mixtra med för att passa in i tråknormen. Nu har jag ytterligare en tidskrävande sådan på min lista. Först ska tilläggas att jag är motvilligt fascinerad av allt som har med hår och göra (och livrädd för avklippt sådant, som ni vet). Blir lugn av att läsa på hårprodukter och att lukta på dom. Jag, som anser mig vara en mindre ytlig, och mer ite..lle...inteleck...inteluell, äsch, ni vet vad jag menar, kvinna, tycker att det är lite pinsamt att vara intresserad av skönhetsvård. Hursomhelst, Tyra invigde mig nu i hemligheten bakom friss-fritt hår (för er som inte vet vad frissigt hår är, se bilden ovan). Förutom den arsenal av produkter man ska ha i det vid tvätt, föning, plattning och allt det där (varav de sistnämnda två inte finns i min värld), ska man ta med sig en skål med isvatten, samt små handdukar in i duschen. När man vaskat sig färdigt, doppar man så minihanddukarna i det iskalla vattnet och baddar försiktigt håret, slinga för slinga. Då kapslas frisset tydligen in. Nu undrar jag i mitt stilla sinne, hur mycket som får plats i en duschkabin. Förutom alla produkterna (och glöm inte att torka håret innan du sätter i inpackning, OCH innan balsameringen, som tydligen är ett MÅSTE även efter en dyr hårinpackning), så ska man nu ha handdukar i olika storlekar och isvatten att råka sätta foten i. Väntar bara på uppmaningen att ta in en mangel och krustång, så att man samtidigt som man gör sig vacker, kan passa på att vara husmoderlig, platta lakan och krusa örngott och så där. Kanske även en motionscykel att trampa på medans man shamponerar, balsamerar, inpackar, torkar, baddar kallt, kletar massa eftervårdsprodukter, manglar och krusar, och Gud förbjude om man glömmer - torrbortstar sig! Säkert bra för det där livspusslet. Ibland önskar jag att jag var Donald Trump. Inte så mycket för hans miljarders och överdrivna självförtoendes skull, utan mer för att det vore skönt att slippa kvinnopressen, och med gott samvete vara lönnfet och frissig. Och med en fantasifull frissa till på köpet. Den enda hårprodukten Donald använder är spray, och plenty of it. Helt ok. Det faller på att jag mår illa vid tanken på att vara tvungen att tvaga Donalds penis (läs: min) då och då. Å andra sidan, en man med så mycket pengar kanske inte behöver bry sig nämnvärt om sin intimhygien.

Inga kommentarer: