måndag 25 april 2011

Första fyllan

kaffe dricker jag däremot mycket av...

Tjolahopp! Fasen vilken härlig dag det varit! Här i Sörmland är det nästan sommar. Hoppas det håller i sig till Valborg, annars blir det synd om alla fjortisar. Inte kul att få sin första fylla i ösregn. I Nyköping är det tydligen tradition för kidsen att ragla omkring på vallarna runt slottet. Förenat med livsfara, tycker jag, för det är branta slottsvallar och fulla fjortisar har en tendens att vingla rätt mycket, särskilt när de har högklackat.

Själv var jag en väldigt ordentlig tonåring, satt hellre hemma med mamma och glodde på teve. Min första, rätt oskyldiga fylla fick jag först när jag var 17-18 nånting. Det skulle dröja tills jag blev vuxen och flyttade hemifrån innan jag tog igen min förlorade, stillsamma och nyktra ungdom. Och nu lever jag lugnt och skötsamt igen. Ett glas vin en gång i månaden, typ, mer tål jag inte. Jag har blivit så vansinnigt gammal och tråkig att jag somnar av två glas rött. Party party liksom. Neej, jag ångrar inte att jag höll mig lugn i tonåren. Hur kul kan det egentligen vara att supa sig redlös när osäkerhetshormonerna rusar runt i kroppen? Att kräkas och vakna upp bakis, när det räcker så gott att bara ta sig igenom en dag på högstadiet helskinnad. Stackars ungar! Inte ska ni ragla runt på vallarna! Kom hem till mig och håll mig sällskap sovande i soffan i stället. Det är mycket lugnare och tryggare så.

Inga kommentarer: