fredag 22 april 2011

Påskfunderingar


Gu'afton kär'vänner! Hur har ni det denna långa fredag? Själv sitter jag och författar små sketcher till mitt nya projekt. Fasen vad kul det är! Dagen har jag också ägnat åt att träna, samt färglägga färdigt ett gäng billrar. Och snart vankas det ett stackars stekt litet rådjur, eller en del av det. Gott ska det bli i alla fall.

Vi firar inte direkt påsken. Jag har aldrig gillat denna högtid särskilt. En massa kycklingar och färgglada fjädrar överallt och så dör stackars Jesus och man får i stort sett samma käk som man äter till midsommar.

När jag var liten var jag också fruktansvärt rädd för påskkärringar, inte de där i min storlek som bara var utklädda, och tiggde godis i utbyte mot halvhjärtat färglagda, färdigtryckta påskbrev med snorkråkor på, nej, utan de riktiga, som kanske kunde komma på natten och röva bort mig. Och flyga med mig till Blåkulla där de skulle bola med Den Lede och annat läskigt. Jag läste lite för mycket som barn.
Hemma hos oss var det absolut påskkärringsförbud, det såg jag till. Men påskgodiset tryckte jag gladeligen i mig. Inte så gärna de där billiga, översöta små godisäggen med nån sorts diabetesframkallande skum i, utan bara de av choklad. Hade man otur kunde man få ett jättepåskägg som de stora tryckt ner en FRUKT i för att fylla ut. Då var man sur ända tills Annandagen. Likadant var det de gånger man var bjuden på barnkalas och den ynkliga godispåsen i fiskdammen visade sig innehålla en torr apelsin och en fattig Dumle-klubba. De födelsedagsbarnen var det synd om, för såna snåla föräldrar var det värsta vi visste. Det blev utfrysning långa tider efter ett sådant kalas.

Har inte sett till några små kärringar idag, fast det kanske är imorgon de små liven ger sig ut på tiggarstråt. Tur att de inte kan vår portkod, för det enda vi har i godisväg är sockerfri, ettermörk choklad. Annars kanske de blir arga på mig och hämnas genom att tillkalla de RIKTIGA påskkärringarna!!!

Inga kommentarer: