onsdag 15 juni 2011

Sommar och sol


Jo men hej! Hoppas ni haft en bra dag. Min har varit helt ok, inga sensationer, men precis lagom på alla sätt och så ska det ju vara här i Sverige. Och så har jag doppat mina serietecknarfötter för första gången i år. Då är det sommar på riktigt ( vassego, lite fulnostalgi). Jag föredrar verkligen östkusten framför det manetstinna havet i väst/sydväst. Har en extrem fobi mot slemmiga djur, vilket inte var så lyckat heta sommardagar i Malmö, när vattnet vid Ribban var knökfullt av äckliga slemblobbor varje sommar. Fast på den tiden, i alla fall en majoritet av de åren var jag så tramsig att jag på grund av allehanda kroppskomplex inte ville visa mig i baddräkt, och på så vis missunnade mig njutningen att svalka min kropp i böljan den blå. Uj vad man har varit dum mot sig själv för några små valkar och gropars skull! No more! Numera badar jag gärna och ofta, så länge jag slipper känna slemmiga och ibland brännande saker glida mot kroppen. Allra bäst är det att bada i Vänern, gärna utanför Lidköping, där går det höga vågor när det blåser och man ser botten även där det är djupare, med slät, geggfri sandstrand under fötterna. Och så känner man sig fräsch och ren när man stiger upp, inte klibbig och salt, som efter ett havsbad. Eller varför inte en mörk liten insjö med badbrygga! Och en arg gammelgädda lurande någonstans på botten. Och så granskog runt som luktar sommar och kåda. Ja ni, det här med sommar är faktiskt inte helt fel. Den som uppfann den borde få nåt sorts pris tycker jag, i alla fall få vara med i det där programmet med Martin Stenmark, som alla tanter tittar på. Men de där maneterna kunde hon väl låtit bli.

Inga kommentarer: